Forståelse for historie

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De fleste danske elever i 9. klasse har god forståelse for historie. De ved, at fortiden har betydning for deres egen nutid og fremtid. Det viser en undersøgelse, som lektor Vagn Oluf Nielsen fra Danmarks Lærerhøjskole har stået for.

Han står for den danske del af en stor europæisk kortlægning af 15-åriges historiebevidsthed, hvor 31.000 elever fra 30 lande har deltaget. Undersøgelsen handler ikke om elevernes viden, men om deres holdning til historie.

851 danske elever i 9. klasse har deltaget i undersøgelsen, og Vagn Oluf Nielsen forventer, at den nordiske del af den store undersøgelse kan offentliggøres ved årsskiftet, skriver Berlingske Tidende den 22. juni.

For tre uger siden vakte en undersøgelse af svenske skole- og gymnasieelevers holdning til racisme, indvandrere og demokrati stor opsigt. 8.000 elever i alderen 12-19 år blev spurgt: 'Med tilintetgørelsen menes sædvanligvis nazisternes mord på omkring seks millioner jøder under Anden Verdenskrig. Hvor sikker er du på, at tilintetgørelsen har fundet sted?' Kun 66 procent af eleverne var helt sikre på, at udsagnet var sandt.