0   120

Forståelse for historie

De fleste danske elever i 9. klasse har god forståelse for historie. De ved, at fortiden har betydning for deres egen nutid og fremtid. Det viser en undersøgelse, som lektor Vagn Oluf Nielsen fra Danmarks Lærerhøjskole har stået for.

Han står for den danske del af en stor europæisk kortlægning af 15-åriges historiebevidsthed, hvor 31.000 elever fra 30 lande har deltaget. Undersøgelsen handler ikke om elevernes viden, men om deres holdning til historie.

Artiklen fortsætter under banneret

851 danske elever i 9. klasse har deltaget i undersøgelsen, og Vagn Oluf Nielsen forventer, at den nordiske del af den store undersøgelse kan offentliggøres ved årsskiftet, skriver Berlingske Tidende den 22. juni.

For tre uger siden vakte en undersøgelse af svenske skole- og gymnasieelevers holdning til racisme, indvandrere og demokrati stor opsigt. 8.000 elever i alderen 12-19 år blev spurgt: 'Med tilintetgørelsen menes sædvanligvis nazisternes mord på omkring seks millioner jøder under Anden Verdenskrig. Hvor sikker er du på, at tilintetgørelsen har fundet sted?' Kun 66 procent af eleverne var helt sikre på, at udsagnet var sandt.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet