Kommentar fra fagbladet Folkeskolen

Problemet er ikke mangel på bevillinger

Vi er foregangsland på de forkerte punkter

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis Danmark skal være et foregangsland, hvorfor vil regeringen så ikke lytte til de gode råd fra OECD's eksperter, som regeringen selv har bedt om?

Lad os få 60.000 vellønnede, tilfredse og dygtige folkeskolelærere i stedet for de 75.000 ofte frustrerede lærere, vi har i dag. Forhøj timeforpligtelsen og lønnen. Fjern overtimeloftet. Lad unge lærere med 'mangelfag' (for eksempel matematik, fysik) springe nogle løntrin over. Forhøj gradvis den gennemsnitlige klassekvotient fra 18 til 20 eller 21 (og/eller reducer to-lærerordningerne og lad små klasser blive undervist sammen i visse timer i visse fag). Brug gevinsten til at skaffe eleverne bedre skolebøger, flere timer - og en computer til hver elev.

Gør børnehaveklassen til 1. klasse, og gør de bogligt svage elever den tjeneste at skubbe dem i gang, når de går i stå. Den slappe danske ladestå-til-pædagogik går i særlig grad ud over de svage. Derfor har den danske 'lighedsskole' produceret flere bogligt svage elever end alle de lande, vi normalt sammenligner os med. Det viser de internationale undersøgelser af danske elevers kundskaber i dansk, matematik og fysik. - Hvilket sørgeligt monument over 'lighedsskolen'!

Overvind modstanden mod at afprøve, hvad eleverne kan i de små klasser. Børnene skal ikke til eksamen, men deres kundskaber skal testes, så både elever og lærere kan være bevidste om stærke og svage sider. En del af arbejdet må godt være kedeligt, og der må gerne gives mere hjemmearbejde for. Lad os fortælle forældrene, at skolens arbejde også er deres ansvar.

Sæt fokus på lærerkvalifikationer. Liniefag på seminariet eller lignende må være minimum som baggrund for at undervise i et fag i folkeskolen. Også i fag som musik og billedkunst. Hent lærere udefra med utraditionel baggrund, for eksempel musikpædagoger fra konservatorierne. Giv Lærerhøjskolen en ny bestyrelse med den opgave at opruste institutionen fagligt i tæt samarbejde med universitetet.

Lad os erklære landet i nødtilstand med hensyn til de 'hårde fag', teknik og naturvidenskab.

Stryg alle principper om, at alle skal have det samme i løn og uddannelsesstøtte. Hvis der er brug for at tiltrække flere til visse fag, så brug uddannelsesstøtte- og lønsystemerne til at skabe incitamenter.

Lad os bekæmpe den danske uvane med at øge forbruget på bekostning af investeringerne. Én af 80'ernes store tåbeligheder var (som påpeget af OECD), at vi satsede de ekstra ressourcer på uddannelsesstøtte, det vil sige forbrug, i stedet for at forbedre uddannelserne. (Det var de nuværende regeringspartier der imod den daværende regerings vilje fordoblede SU-bevillingerne). Nu bør vi gøre det modsatte.

Giv ikke undervisningssektoren flere penge. OECD-undersøgelsen dokumenterer endnu en gang, at Danmarks problem ikke er mangel på bevillinger, men mangel på effektiv ressourceanvendelse - og mangel på relevante krav. Vi har verdens måske dyreste folkeskole - og resultaterne synes at være blandt de dårligste i Europa.

OECD's budskab er klart: Vi danskere er eksperter i at bruge flere penge end alle andre på kloden - og eksperter i at klatte pengene væk til alle mulige udenværker, der ikke har noget med kvalitet og fremtid at gøre. Vi er et foregangsland på de forkerte punkter. - Nu fik vi endnu en rapport. Hvorfor skal vi vente på flere?

Medlem af Folketinget og Europaparlamentet for Venstre. Tidligere undervisningsminister.

Powered by Labrador CMS