Debat

Dumper prøverne

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mange lærere har sikkert her i slutningen af skoleåret taget forskellige prøver/test for at få et overblik over elevernes standpunkt - måske har flere lærere end tidligere benyttet sig af disse prøver på grund af debatten om danske børns ringe faglige niveau i visse fag.

Jeg er en af dem, som tog den meget brugte RM 6-prøve (interne prøver til regning/matematik 6. klasse, udgivet af Dansk Psykologisk Forlag) her sidst på skoleåret. Hvis man sammentæller alle fejl i prøven, får man et samlet udtryk, en C-værdi, for elevens niveau. Disse C-værdier kan variere fra C 0 til C 10 med det sidste som det bedste og derfor C 5 som middelstandpunkt.

Stor var min forbavselse, da jeg opdagede, at selv om eleven havde 48 fejl ud af 80 opgaver, gav det en C 5-værdi.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg tænkte, det måtte være en fejl, da testen absolut ikke er specielt svær, klassetrinnet taget i betragtning. Men det var det ikke. Jeg mener derfor, at man omgående bør få sat nye standarder for disse prøver, så lærere ikke går rundt og tror, den hellige grav er vel forvaret, fordi de via en 'gavmild' prøve har fået det indtryk, at det går fint i matematik. Vi må og skal forlange mere i dag, end da disse prøver blev udarbejdet. Jeg mener bestemt, der skal strammes op her.

Dette indlæg handlede kun om RM-prøverne. Jeg er desværre bange for, at det samme gør sig gældende for ST-prøverne (danskprøver).

Kurt Stoustrup

Vildbjerg