Til lands . . . Til vands . . . . . . Og i luften

Hvert år får eleverne i Skives 6. klasser lov at bruge skoletiden på at finde en idrætsgren, de vil dyrke i deres fritid. Samtidig lærer de deres nye klassekammerater at kende

Publiceret

Gitte Andersen skæver nervøst ud over rækværket og giver et lille usikkert nik som tegn på, at hun er klar til at fire sig ned ad en 25 meter høj skrænt.

Få minutter senere finder Gitte Andersen fodfæste nede på stranden, og hun udbryder begejstret:

- Yes, jeg gjorde det. Jeg tør ellers aldrig prøve noget nyt. Og jeg har højdeskræk. Men jeg gjorde det. Jeg gjorde det, fordi jeg ikke vil være en tøsedreng.

Gitte Andersen trækker vejret hurtigt, og hun understreger endnu et par gange over for sig selv og sine nærmeste omgivelser, at hun altså klarede turen.

- Det værste var, at jeg dristede mig til at kigge ned. Det skulle jeg aldrig have gjort. Jeg var så bange, at jeg rystede. Men hvor er jeg glad nu. Jeg synes virkelig, at jeg er sej. Jeg føler mig bare så god, fordi jeg turde. Bare jeg kunne få lov at prøve igen, siger hun. Hun ved godt, at der kun er én tur til hver.

Gitte Andersen, 6.b på Højslev Skole ved Skive, har netop prøvet at rapelle. Tidligere på dagen var hun ude at ride på islandsk hest. Hun har også spillet beachvolley, og om lidt skal hun sejle i kano på Hvalpsund.

Hun er en af de cirka 300 elever, som får en smagsprøve på, hvad man også kan bruge sin fritid på, hvis man ikke lige er til håndbold eller badminton. Samtidig lærer hun nogle af sine nye klassekammerater at kende, for efter sommerferien dannes der helt nye 7. klasser i Skive Kommune.

Dagen foregår i et aktivitetscenter i Søndre Thiese på Sallings østkyst og er et led i den fritidspraktik, Skive Kommune hvert år i maj tilbyder eleverne i samtlige 6. klasser på de ti skoler.

Vel at mærke i skoletiden.

Der skal mod til at hænge i et tyndt reb højt oppe ad en skrænt. Også selv om den erfarne instruktør forsikrer eleverne om, at rebet er strikket sammen til at kunne klare en vægt på flere hundrede kilo.

- De modigste er faktisk ikke de elever, der prøver at rapelle. Det kræver endnu mere mod at stå frem foran kammeraterne og sige, at man ikke tør, siger instruktøren.

Andre elever vil hellere tage en ekstra tur ned ad skrænten, hvis de så kunne slippe for at sætte sig op på ryggen af en hest. En af dem er Mette Pedersen fra 6.a på Højslev Skole.

- Jeg hader heste, erklærer hun bittert.

Hun står foran et af sit unge livs helt store udfordringer, så da hun et kort øjeblik efter får besked på at sadle op, er hun langtfra så skråsikker som i sin erklæring. Hun tøver. Og så kigger hun bønfaldende på sin veninde, Anne Kølsen. Hun redder hende.

- Jeg bryder mig heller ikke særlig meget om heste, men jeg vil da gerne prøve at ride i dag, siger Anne Kølsen og lægger sadlen på.

Af en eller anden grund tror de to veninder, at de skal dele hest, så Mette Pedersen håber, at hun kan nøjes med at gå ved siden af Anne Kølsen under hele rideturen. Men hun tager fejl. Der er heste til dem begge.

Heldigvis står klassekammerat Lars Troelsen klar med trøstende ord.

- Tag det roligt. Din hest følger de andre i flokken. Den stikker ikke af. Ellers gør du bare sådan her, siger Lars Troelsen og foregiver, at han hiver hårdt i tømmen.

Rideinstruktøren har et andet godt råd til rytterne.

- Hvis hesten løber af sted med jer, og I ikke har styr på den, så spring af. Så fanger vi hesten bagefter.

Forinden havde hun givet eleverne en grundig vejledning i, hvordan de får en hest til at gå, stå stille og dreje.

Eleverne rider ud på en rundtur, der fører dem ned langs stranden. Da de er fremme ved banen til beachvolley overlader de hestene til det næste hold. Inden de forlader hestene får de til opgave at instruere deres kammerater i, hvordan de rider.

Både Anne Kølsen og Mette Pedersen gennemførte den cirka en time lange tur uden problemer. Ingen af dem vil dog indrømme, at de synes, det var sjovt at ride. De nøjes med at konstatere, at det ikke var så galt, som de frygtede, men et øjeblik senere afslører de sig selv. De styrter af sted for at fange en hest, der er sluppet løs.

Ryttteren gik i panik og sprang af, da hun ikke kunne få den stædige hest til at flytte sig ud af stedet.

- Jeg er ræd for heste, men jeg havde besluttet mig for at ride i dag. Når mine elever kan, så ville jeg også, siger Margrethe Poulsen, der er klasselærer for 6.a på Højslev Skole.

- Jeg ville gerne have redet den tur, så jeg kunne sige, at jeg havde gjort det. Jeg var også oppe på hesten, og jeg sad der længe. Men den ville ikke gøre, hvad jeg sagde, så da jeg sad alene tilbage på stranden, fordi alle de andre var taget af sted, gav jeg op og steg af, fortæller Margrethe Poulsen. Hun priser sig lykkelig for at to af hendes elever hjalp hende af med hesten.

- Mine ben ryster endnu, men de to piger må have overvundet deres skræk for heste, siger hun fuld af beundring og tørrer sved af panden.

Et lille stykke derfra sidder en gruppe elever i græsset og udveksler oplevelser med deres heste.

I de første to år med fritidspraktik i Skive var det kun elever fra udvalgte skoler, der fik tilbuddet. Men fremover skal alle cirka 300 elever på 6. klassetrin have chancen.

At tilbuddet ligger i en uge i slutningen af maj og går til 6. klasserne er meget bevidst, for efter sommerferien rykker eleverne fra kommunens små skoler ind på de på de store og begynder i helt nye 7. klasser.

Derfor er de to 6. klasser fra Højslev Skole parret med deres kommende kammerater fra fødeskolen i Ørslev Kloster på denne praktikdag.

- Eleverne kender navnene på deres nye klassekammerater, så allerede i bussen på vej herud begyndte de at sætte ansigter på hinanden, fortæller Ruth Leth, der er klasselærer for 6. klasse påØrslev Kloster Skole.

- At eleverne får lov at dyrke nogle aktiviteter sammen, så de også kan lære hinanden lidt at kende, er bare fint. Når de er aktive, kommer de lettere til at snakke, siger Ruth Leth.

Hun har ret. Flere gange i løbet af dagen lyder spørgsmålet: Er det ikke dig, der hedder . . .?

Margrethe Poulsen fra Højslev Skole mener, at eleverne har godt af at prøve nogle ting sammen, som de ellers ikke troede, de turde.

- De kan bruge deres oplevelser fra i dag, når de står over for andre udfordringer, for eksempel i skolen, siger Margrethe Poulsen. Hun snakker ikke længere om den hest, hun måtte forlade.

Margrethe Poulsens oplevelse med hesten er ellers et godt eksempel på, at eleverne ikke alene afprøver egne grænser, de oplever også lærerne fra en anden side end til daglig. Det mener idrætslærer Jørgen Sejbjerg.

- Eleverne finder ud af, at lærere også kan komme i situationer, hvor de siger fra. På den måde lærer de, at det er i orden at sige nej til noget, som de virkelig ikke har lyst til at prøve, siger Jørgen Sejbjerg, der er koordinator af fritidspraktikken.

Praktikdagen i maj er den første af i alt tre. Efter sommerferien - når eleverne går i 7. klasse - skal de prøve en udendørs idrætsgren i en forening, og til januar skal de indendørs.

Her tvinges eleverne til at prøve andre idrætsgrene end dem, de normalt dyrker.

Fodboldspilleren må altså ikke vælge at komme i praktik i fodboldklubben. Han skal måske bowle eller spille golf.

- Vi vil gerne vise eleverne, at der er mange forskellige måder at dyrke idræt på, også i Skive, siger Jørgen Sejbjerg, der mener, at det er en naturlig opgave for skolen.

- For det første har vi elever, der ikke har noget at tage sig til, når de kommer hjem fra skole. For det andet kan foreningerne ikke selv vise børnene, hvor mange muligheder de har for at finde en idrætsgren, der lige netop passer til dem. Ofte har en idrætsforening kun én aktivitet at vise frem, siger Jørgen Sejbjerg.

I løbet af de tre dage med fritidspraktik kan hver elev nå at prøve seks idrætsgrene, som er nye for de fleste.

- Eleverne i 6. klasse er en god aldersgruppe. Ikke alene fordi de skifter skole, mange af dem begynder at droppe ud af idrætsforeningerne på dette tidspunkt. Derfor er det vigtigt, at vi viser dem, at der er mange muligheder for at dyrke idræt, siger Jørgen Sejbjerg.

Klasselærer Ulla Ballund fra 6.b på Højslev Skole er enig.

- Vi får mere og mere fritid, så det er lige så relevant at sende eleverne i fritidspraktik som at lade dem besøge en virksomhed. Vi skal lære eleverne, hvordan de selv kan fylde deres fritid ud, siger Ulla Ballund.

Henrik Stanek er freelancejournalist.

Jeg bryder mig ikke særlig meget om heste, men jeg vil da gerne prøve at ride i dag

Hun har også spillet beachvolley, og om lidt skal hun sejle i kano på Hvalpsund

Yes, jeg gjorde det. Jeg tør ellers aldrig prøve noget nyt. Og jeg har højdeskræk. Men jeg gjorde det. Jeg gjorde det, fordi jeg ikke vil være en tøsedreng

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.