Ti bud om ulykke

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

1 Jeg må kunne løse alle mine elevers skoleproblemer alene. Hvis jeg ikke er i stand til det, må det skyldes, at min undervisning mangler kvalitet, og at jeg er en dårlig lærer.

2 Jeg overtager ansvaret for mine elevers opdragelse. Min indflydelse på dem er vigtigere end deres forældres. Jeg er faktisk en bedre far/en bedre mor end deres egne forældre.

3 Når eleverne forstyrrer min undervisning, gør de det kun for at krænke mig. Da jeg har så stor betydning i deres liv, er de ude på at få mig ned med nakken.

4 Jeg bruger megen energi til at fortrænge skoleproblemerne. Mine øjne, ører og mund er lukket. Når en kollega taler om problematiske elever, er det for mig en by i Rusland. Desuden er der jo specialister til at tage sig af vanskelige elever.

5 Jeg må undgå at samarbejde med mine kollegaer. Jeg kæmper min kamp alene og med sammenbidte tænder. Og så taler man ikke om følelser, vanskeligheder og om personlige ting på lærerværelset.

6 Som lærer holder jeg aldrig fri, og det gælder også min fritid og mit privatliv. At koble fra er ikke tilladt.

7 Når jeg er sammen med vennerne, som ofte selv er lærere, deltager jeg ivrigt i konkurrencen om, hvem der har den værste klasse, de kedeligste kollegaer og den mest uduelige skoleledelse. Kort og godt: 'Hvem har det værst?' Ladet op med disse positive forventninger, går jeg med glæde den næste skoledag i møde.

8 Jeg forsynder mig konstant mod schweizerost-princippet, det vil sige jeg koncentrerer mig om mine fejl og mangler, om hullerne. Selve osten, min kompetence og mine ressourcer, ser jeg ikke. Jeg ser kun det, jeg ikke magter som lærer.

9 Min personlighed er godt nok mit vigtigste værktøj. Men da den ikke bliver anerkendt og plejet under og efter læreruddannelsen, lader jeg denne side af mig visne hen. Uddannelsestilbud, som kunne udvikle min personlighed, er overflødig luksus.

10 Humor, afslappethed og sjov i skolehverdagen er ulykkelighedens værste fjende og hører derfor ikke hjemme i skolens regi.

Har du fulgt mindst tre eller flere af disse bud i din lærerkarriere, kunne det ske, at dit ubevidste kunne forføre dig til at ændre på disse forhold med fare for, at den ulykkelige del af dit lærerliv bliver alvorligt forringet!