Debat

Okkult talmagi

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Finn Bjørn (Folkeskolen nummer 22) reflekterer over Dansk Industris ønske om målinger. Tal og matematik er et fremragende og smukt sprog til beskrivelse af fænomener. Sproget er udviklet gennem mere end 2000 år, men det er uhyre lidt udbredt i befolkningen. I min egen fødselsårgang (1947) er vi kun fem procent, der mestrer sproget, så under alle omstændigheder er der lang vej, før det bliver en del af den demokratiske dannelse.

Netop fordi de færreste kan gennemskue talmateriale, er den røde løber rullet ud for okkult talmagi. Jeg vil ikke beskylde Dansk Industri for at drive talmagi, men Dansk Industri har ikke en jordisk chance for at gennemskue, hvad der ligger bag ordene i den uddannelsespolitiske konference, som Dansk Industri afholdt 26. februar 1997.

Læsesituationen blev på konferencen dækket ind ved Carsten Elbro. Han har tidligere været tilhænger af den falske årsagsteori om bornholmske børn (Kvan, nummer 41, side ti), og nu er han medløber til læsekonsulenternes aktioner mod dansklærerne. ('De kommunale læsekonsulenter ved, hvor skoen trykker i kommunen. Samtidig er de også bedre fagligt orienteret end de fleste lærere.' Konferencerapport, side 40).

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Påstanden er ren og skær fup og direkte fjendtligt rettet mod dansklærerne. Læsekonsulenterne har fælles arbejdsfelt med Carsten Elbro, nemlig handicappede børn. Ingen af parterne ved noget om danskdidaktik med normale børn i den normale undervisning, og ingen af parterne har videnskabeligt underbyggede teorier om årsagerne til den danske læsekatastrofe - de eksisterer ganske enkelt ikke, fordi Danmarks Pædagogiske Institut undgik at spørge de 2.842 dansklærere, der var vidner til katastrofen i 1991.

Derimod ved vi fra Elleys engelsksprogede rapporter om IEA-undersøgelsen, at Danmarks placering var forårsaget af en storproduktion af svage elever. I forhold til Finland 'producerede' Danmark en gruppe på 20 procent svage elever, der lå under absolut svageste elev i Finland i 1991 (3. klasse). Det er således arbejdsfeltet omkring handicappede børn, der i særdeleshed lå i ruiner. I stedet for at hjælpe børnene var de blevet låst fast i en undertrykkende position som analfabeter. Det er ikke redeligt at opfordre til, at Dansk Industri skal beundre fiaskomagerne. Det er direkte kynisk.

Birgitte Borgen Marcussen

Gentofte