Debat

Ny vin på gammel sæk

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

At hælde ny vin på gamle sække er næppe anbefalelsesværdigt. Men det er, hvad Centrum-Demokraterne (CD) synes at gøre med deres oplæg 'En ny folkeskole'. CD, der før i skolespørgsmål har formået at byde de ideologisk befængte pædagogiske vindbøjtler trods, må nu lære, at ændringer i det danske skolesystem er et spørgsmål om enten-eller. Her dur det ikke med både-og. Anderledes sagt: Når CD ønsker sig et højere fagligt niveau i skolen, styrkelse af de kulturbærende fag, grundlæggende viden, kundskaber og færdigheder som refereret i Folkeskolen nummer 22, men undlader et generalopgør med den ensgørende, åndsnivellerende udelte skole, hvor alt drukner i fællesskabsdyrkende tidsfordriv, så er CD's uddannelsesoplæg tom valgagitatorisk vås. Og folkeskoleloven er jo i forvejen sprøjtende fyldt med vås af samme kaliber. Den lighedsideologisk perfekte udelte folkeskole er aldeles uegnet til at tilgodese CD's høje uddannelsesmål. I forvejen søges folkeskolelovens ensgørende hensigt i rigt mål skjult med urimeligheder som undervisningsdifferentiering, ansvaret for egen læring, hensynet til den enkelte og så videre. Det bliver ikke bedre af, at CD hælder yderligere gode hensigter i den gamle sæk. CD opnår kun, at dets krav og hensigter også fremstår uden mening, fordi de indplantes i en skole, der er indrettet på at modarbejde dem.

Vagn Madsen

viceskoleinspektør, Brønderslev

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler