Debat

I folkeskolen skal vi

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

- Individualisere, men selv arbejde i team.

- Give eleverne ansvar for egen læring, hjælpe dem til at erkende egne stærke og svage sider - og derefter give dem karakterer i på forhånd vedtagne færdigheder.

- Opdrage til demokrati, men er selv sat uden for indflydelse, da vi ikke længere har et besluttende lærerråd.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

- Løbende evaluere i samtaler med hver enkelt elev og i alle fag, men have op til 28 elever i en klasse.

- Lade eleverne arbejde i hold, i grupper, værkstedspræget og tværfagligt, men kunne gøre det i klasseværelser bygget til 20-24 elever og klasseundervisning.

- Være konsulenter for eleverne, men i et miljø, der fremmer ulidelig støj.

- Integrere edb i alle fag, men har ikke maskiner i klasserne og slet ikke råd til at opgradere og forny maskinparken.

- Gøre eleverne fortrolige med multimedier, men har ikke råd til hverken at anskaffe fornødent udstyr eller til at uddanne staben. Kommende brugerbetaling vil beskære videreuddannelsen yderligere.

- Lære eleverne at læse tidligere og bedre, men sikre, at de lærer det i deres eget individuelle tempo.

- Være fagligt højt kvalificerede, men arbejde tværfagligt og i team, der ikke nødvendigvis dækker alle fag.

- Vi skal. . . men . . .

Stine Preston

Vejle