Debat

Umålbar charme

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selvfølgelig må DLF undsige den stribe af internationale undersøgelser, der har tilkendt Danmark, der før i tiden under andre skolelove kunne placere sig blandt de fremmeste, en flov og forsmædelig bundplads. Det er aldrig morsomt at få en fiasko, man selv har lod og del i, blotlagt. Så må man værge for sig. Og Jørgen Stampe mestrer kunsten. For Danmark skal stadig være et foregangsland. Men kun for danskere forstås. Vi skal være verdensberømte - i Danmark. Og hvad vil det så sige? Jo, når vi nu har bestemt os for, at lighedens ensgørende åndsnivellering skal komme forud for hensynet til individet, når fællesskaberne i de mest uensartede klassesammensætninger er mere værd end den faglige vidensformidlende undervisning, der hermed nærmest er umuliggjort, når uforpligtethedens og overfladiskhedens tværfaglighed uden nogen form for fagligt forpligtende underlag skal befænge skolen med en åndelig koldbrand, når undervisningsdifferentiering som et bærende princip i skoleloven er blevet så tømt for mening, at det er nødvendigt at holde kurser i det, der før var naturligt og ligetil. Ja, så er vi altså bedre end andre lande til med elegance og underbygget med masser af pædagogisk øregas at hævde vor faglige kundskabsmæssige uvidenhed til topkarakter. Fatter de da ikke det ude i det store udland. Vi er faktisk bedst, når det handler om at bilde os selv ind, at også uvidenheden har sin charme.

Vagn Madsen

viceskoleinspektør

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Brønderslev