Debat

Folkeskolen kan reddes

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvor ved du det fra Thejsen?

Er der ikke gået lidt for mange år, siden du var i folkeskolen til, at du føler dig kompetent til at fortælle lærer Niels Christian Sauer og omverdenen, at han er helt galt på den?

Han har for eksempel helt ret i denne i dag fuldstændigt uhæmmede valfarten på kursus, så snart der dukker et par nye ting op. Lidt sund fornuft, læsning af Folkeskolen!, holden sig orienteret via medierne, snakken med elever, kolleger med mere - kort og godt: antennerne ude! Så vil en stor procentdel af alle kurser, også AC, være overflødige. - Hvorfor skal du, Thorkild Thejsen, absolut have den lærer, som Sauer beskriver som fuld af initiativ og idéer, sendt på kursus? - Der er sgu ikke behov, men det skal der åbenbart være ifølge en redaktør!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Når jeg gør status over de senere par års AC-kurser, giver jeg Sauer helt ret - for størstepartens vedkommende var de spild af tid. - At tilbringe i timevis med lektorer fra Lærerhøjskolen (især fra Haderslev), der elsker at høre sig selv snakke som eksperter, men som ikke har været i folkeskolen de sidste fem til otte år, kan være lidt af en prøvelse. - Disse ophøjer sig selv til, uden rødmen, at være dem, der lige ved alt om problemstillinger og især løsninger i skolen i dag - det er da grotesk, og deres forslag er som oftest ubrugelige, fordi de er uden realitetssans med hensyn til dagens folkeskoleelevers opførsel, væremåde og tankegang.

Dit eksempel med den samvittighedsfulde, nedslidte lærer - at han/hun skulle kunne reddes med et kursus, tror vist de færreste på. Der skal helt andre eksperter og ting ind i billedet for at hjælpe her. - Orlov - måske? Hvis man er så samvittighedsfuld, som du beskriver, har man sandsynligvis også holdt sig ajour rent 'inspirationsmæssigt'!

Jeg tror, modsat dig, netop at Sauers model kan bruges af den lærer, der siger farvel til en afgangsklasse og starter forfra, ikke med en 1. klasse, som du foreslår - der mangler du vist lidt realitetssans, for det foregår mig bekendt ikke i folkeskolen i dag - men selv da! - Den type er som regel fagmæssigt fint ajour og behøver sandsynligvis højst justeringer, der ikke behøver at foregå pådine kurser.

Problemet med hensyn til dit eksempel med at kunne tilgodese stærke/svage elever er, at kurser, der hævder, at man kan lære at tackle disse, vel at mærke med 28 elever og derover, giver jeg ikke en pind for - utopi - uden realitetssans med mere. Lad os spare disse indtil videre! - Så ser du: Sauers retten blikket mod ukritisk folkevandring til kurser er nok ikke så fejl endda!

Kort og godt: Fri os for redaktører, lektorer, psykologer, Clausen og andre mere eller mindre selvbestaltede teoretiske eksperter! Og folkeskolen kan reddes!

Flemming Kattrup

Børkop

Svar:

Du kan desværre have ret i, at ikke alle kursustilbud er lige gode. Og det må der gøres noget ved.

Men jeg er dybt uenig med dig, når du skriver, at der er lærere, der ikke har behov for at efteruddanne sig. Alle professionelt arbejdende i alle erhverv har brug for livslang uddannelse.

Thorkild Thejsen

redaktør