Flere undersøgelser på vej

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danske skoleelevers læse- og regnefærdigheder skal nu vurderes internationalt hvert tredje år i de næste ti år, skriver Undervisningsministeriets Nyhedsbrev den 5. maj.

Undervisningsminister Ole Vig Jensen har nemlig sagt ja til, at Danmark vil deltage i et OECD-projekt, der følger op på de to store internationale undersøgelser IEA (læsning) og TIMMS (matematik/naturfag).

Ole Vig Jensen siger til nyhedsbrevet:

- Selv om man ikke altid får et lige nuanceret og reelt billede af tingenes tilstand igennem disse undersøgelser, så må vi ikke være bange for at lade os måle internationalt. Det har hver gang vist sig, at når vi skræller de hitliste-betonede resultater fra, så har vi faktisk kunnet lære meget hver gang.

- Vi var for eksempel nok ikke blevet så opmærksomme på, hvor meget børnenes forhold til tal og bogstaver før skoletiden betyder, hvis vi ikke havde deltaget i undersøgelsen.

De opfølgende undersøgelser skal gøre det nemmere at følge udviklingen, at supplere med nye undersøgelser og hele tiden have ajourførte oplysninger på området. Men undersøgelserne bliver dog ikke så omfattende som moderundersøgelserne.

Prisen for at være med i de nye undersøgelser bliver 1,5 millioner kroner om året.

Powered by Labrador CMS