En visionær praktiker

Kresten Helveg Petersen forsvarede de svageste

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er klart, at det er drøjt for lærerne at kæmpe videre, når forståelsen for det alsidige er så ringe, og de oplever, at de værdier, det drejer sig om, er opstigning, konkurrence og succes.

Sagt af Kresten Helveg Petersen til Folkeskolen i 1989, da han fyldte firs. Helveg Petersen trådte ud af Folketinget i 1975, men fortsatte sine politiske aktiviteter med samme ildhu.

Helveg Petersen blev uddannet fra Skaarup Seminarium i 1931, og året efter blev han lærer i Odense, hvor han engagerede sig i undervisning af arbejdsløse og ufaglærte. I 1957 blev han stadsskoleinspektør i Nykøbing Sjælland. Samme år kom udnævnelsen til statskonsulent i Undervisningsministeriet i sager vedrørende folkeskolen og seminarierne, og dermed blev han den hovedansvarlige for den berømte og berygtede 'Blå Betænkning', som for alvor gav afsæt til folkeskolens forvandling.

I 1961 efterfulgte Helveg Petersen den markante Jørgen Jørgensen som undervisningsminister og fortsatte dermed den stolte radikale skoletradition, hvor idealisme parres med vilje til praktiske ændringer. Han var undervisningsminister indtil 1964 og blev senere både kulturminister, nedrustningsminister og minister for samarbejde med udviklingslandene. Sammen med Niels Meyer og Villy Sørensen udgav han i 1978 debatbogen 'Oprør fra Midten'.

- Jeg tror ikke på en revolution af folkeskolen, sagde han.

- Skolen er i færd med en evolution, som man hele tiden frygter kan gå i stå, fortsatte han.

Helveg Petersen var visionær, men insisterede på at se skoleudviklingen i sammenhæng med samfundets udvikling. Han krævede meget af lærerne - forventede meget af dem og troede på dem. Lige som han troede på børnene og de unge. Fra 1974 til 1992 var han aktiv som formand for Foreningen til Støtte af Sent Udviklede.

- Det nytter ikke, at man velmenende laver flere love og cirkulærer, der siger, hvor problemerne skal løses, når man ikke åbner for den udvikling, der er påkrævet.

- Problemerne med værdierne kan ikke klares med en skoledebat. Her er en samfundsdebat nødvendig, sagde Helveg Petersen, da han gav sit sidste interview til Folkeskolen.

Med hans død forsvinder en visionær praktiker og en af skolens og samfundets mest markante skikkelser. Men hans synspunkter og arbejde vil fortsat præge skolen og samfundsdebatten.

-th

Powered by Labrador CMS