Foregangsland

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flere aviser har kommenteret, at regeringen bruger sit foregangsfremstød til at kritisere folkeskolen:

Det Fri Aktuelt skrev den 19. april på lederplads blandt andet:

'Vi bliver nødt til at øge antallet af undervisningstimer og opgive vores bløde og sene skolestart i forhold til de lande, vi gerne vil konkurrere med. Vi må gøre det med det mål at få brudt den sociale arv, som trods alle påstandene om 'ligemageriet i den socialdemokratiske folkeskole' stadig stortrives.'

I Politikens leder stod der dagen efter: 'På skole- og uddannelsesområdet bør debattens første skridt være det dårlige budskab om, at danskerne faktisk er temmelig langt fra at være verdens bedste. Det gode budskab er, at Danmarks historie så vidt faktisk også er en historie om, hvordan økonomiske og sociale udfordringer næsten altid er blevet mødt med imponerende uddannelsesmæssige initiativer.'

I Berlingske Tidendes leder hed det samme søndag:

'Der kan være megen inspiration og udvikling forbundet med at måle sine præstationer med udviklingen i andre lande, som det er tankegangen med det politiske målebånd. På den anden side er målebåndet så groft, at det er begrænset, hvad det kan give af direkte løsningsforslag.'

Powered by Labrador CMS