Skolen som mødested

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De var der alle sammen - elever, lærere, skoleinspektør og viceinspektør, borgmester og forvaltningschef, medlemmer af kommunalbestyrelsen, forældre. I alt 37 mødte op fra Stenlille, da Stenlille Skole sammen med 11 andre SKUP-skoler fremlagde deres udviklingsprojekt på SKUP-konferencen på Danmarks Lærerhøjskole i forrige uge.

- Dette projekt afdækker, hvilke ressourcer der skal til. Det viser, at det kan betale sig at give lærerne den nødvendige tid til at udvikle sig, og her ligger en opgave for de fleste kommuner. Vi er nødt til at indarbejde det i budgettet, og det håber jeg, vi får mulighed for i de aftaler, der skal træffes mellem kommunerne og regeringen, sagde borgmesteren, John Jensen, fra Stenlille Kommune.

SKUP-projektet blev et mødested på tværs - ikke bare for Stenlille, men for de cirka 350 fra skoler over hele landet, som ville høre om erfaringer i oplæg og workshopper. Som undervisningsminister Ole Vig udtrykte det:

- Selvom vi betragter Danmark som et af de mindst opdelte samfund, er det vigtigt med fælles mødesteder, hvor vi kan samles om fælles mål. Her er folkeskolen et af de sidste, og den skal vi samles om at bevare - lærere, forskere og politikere har i fællesskab ansvaret for at udvikle en god folkeskole til en fremtid, der på mange måder er uvis.