Debat

Hvor går den hen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læreruddannelsen er til behandling i Folketinget, og manglerne er entydige! Hvordan man skal kunne opfylde folkeskolelovens krav om for eksempel undervisningsdifferentiering, samtidig med at fagene pædagogik, psykologi og almen didaktik er skåret så voldsomt ned - ja, det er mig en gåde.

Det må der rettes op på. Man kan ikke konstant angribe folkeskolelærerne, og så fratage dem deres håndværk, nemlig viden om børn og hvordan de kan lære samt udvikle sig til selvstændige mennesker. Undervisningsministerens forslag går på en fireårig uddannelse. Socialistisk Folkeparti har kritiseret dette, men samtidig ikke afvist forslaget helt, hvis der i samme omgang bliver afsat penge til efter- og videreuddannelse til de nu fungerende lærere. Fordi det nu pludselig er blevet nødvendigt at lave en ny læreruddannelse på grund af den nye folkeskolelov, så skal man da ikke lade de cirka 50.000 lærere i stikken, som nu er i gang med at gøre loven til virkelighed.

Jeg har endvidere personligt overvejet, om ikke det er på tide at opstille adgangskrav til seminariet, som for eksempel samfundsfag på B-niveau. Vedtages forslaget om en ny læreruddannelse, kan vi få uddannet lærere, som intet har lært om samfundet og dets opbygning. Det vil være svært for disse lærere at opfylde folkeskolelovens krav om, at børnene skal begribe demokratiet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Et andet stridspunkt er, om de nuværende seminarielærere kan leve op til de krav, der ligger i forslaget til læreruddannelse. De meldinger, jeg har fået, tyder ikke på det. Gennemførelsen af lovforslaget nødvendiggør en betydelig meruddannelse af seminarielærerne. Spørgsmålet i den forbindelse er, om ikke man snart skal se på rekrutteringen af seminarielærerne. Mange, alt for mange, har ikke været på en folkeskole, siden de selv forlod den. Er det muligt for dem at viderebringe de studerende evnen til at formidle svært stof i en folkeskole, som - heldigvis - er under forandring hele tiden? Efteruddannelse er under alle omstændigheder nødvendig.

Økonomien i lovforslaget er ligeledes en gåde. Ministeren mener ikke, det koster flere penge at overgå fra fællesfag til liniefag. Det forstår jeg ikke, og DLF har da også flere gange påpeget det problem. Om lovforslaget bliver vedtaget i dette forår, er stadigvæk usikkert. Socialistisk Folkeparti har under førstebehandlingen understreget, at vores holdning afhang af, hvordan forslaget blev modtaget af de mennesker, som skal virkeliggøre det. Alt andet ville vel også være tåbeligt. Siden fremsættelsen af forslaget har vi da også fået utroligt mange henvendelser, og alle - alle - er særdeles negative. Mit råd til undervisningsministeren har da også været at følge DLF's forslag om at udsætte forslaget til efteråret, så de implicerede parter kan strikke et forslag sammen, der ikke betyder nedlæggelse af små seminarier, og som uddanner lærere med det nødvendige håndværk.

Anne Baastrup

folkeskoleordfører

for Socialistisk Folkeparti

Powered by Labrador CMS