Den digitale lærerrolle

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

IT (informationsteknologi) kan forstærke det nordiske samarbejde mellem lærere, hvis de vel at mærke gør brug af teknologien. Det var en af konklusionerne på projekt fremtidens lærerrolle i Norden. Slutresultatet blev fremlagt i den virkelige verden på Kerteminde Vandrerhjem i midten af april.

Projektet har haft to formål: Dels at opruste de studerende i brugen af informationsteknologi, dels at få skabt en diskussion om fremtidens lærerrolle i Norden.

De 30 deltagere er kommende lærere, børnehavepædagoger og gymnasielærere. De har kun mødt hinanden fysisk i to omgange. Resten af kommunikationen er foregået bag edb-skærmen, hvor de gennem 14 uger har haft elektronisk kontakt med hinanden via Internettet og det canadiske konferencesystem First Class, der bygger på en Windows-brugerflade.

Initiativtagerne er Jyväskylä Universitet, Finland, Göteborg Universitet, Odense Seminarium, Aalborg Seminarium og Høgskolen i Stavanger.

Indledningen var et seminar i januar 1997 på Hässelby Slott ved Stockholm.

Nordisk Ministerråd har bidraget med 250.000 kroner, og cirka 100.000 kroner stammer fra de deltagende institutioner.

For de studerende har projektet været gratis. Blandt andet har et tilbagekaldssystem betydet, at Odense Seminarium har betalt telefonregningen for de studerende, der har arbejdet fra computeren i privatboligen.