Debat

En stinker

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når vi i Danmark skal afgive vor stemme i en sag, er det en almindelig anerkendt procedure - siden 1849 - at alle sider af sagen lægges frem til eftersyn, bedømmelse og diskussion. At modstandere og tilhængere får lige kår. Så vi har mulighed for at træffe en personlig beslutning på det mest alsidige grundlag.

Grundlovens § 77 er som bekendt den lovmæssige ide for denne demokratiske praksis.

I forbindelse med afstemningen om Overenskomst 97-resultatet, var der en del kredsstyrelser og kongresdelegerede, der ikke mente, vi skulle sige ja. Tværtimod anbefalede de at stemme nej. Derfor udsendte de et materiale til kongerigets skoler, hvor de argumenterede for deres synspunkter. Samtidig opfordrede de tillidsrepræsentanten til at kopiere en folder til kollegerne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

For som Lisbet Skyum, Sønderborg og Omegns lærerkreds, skriver på udgivernes vegne: 'Vi håber, at materialet kan være med til at bidrage til en god og saglig debat på din skole.'

Men dissidenterne havde ikke taget tillidsrepræsentanten i ed! Jeg ved ikke, om det er almindelig kutyme, men jeg ved nagelfast, at 'bidraget til en god og saglig debat' ikke nød gunst hos alle DLF's tillidsrepræsentanter, og endte livet - ubeset af masserne - i papirkurven! Ikke engang til beskuelse på opslagstavlen strakte tolerancen! Og det må undre, for det var jo ikke hvem som helst, der havde forfattet de 'afvigende' synspunkter, men kolleger der beklæder høje tillidsposter i DLF, der dermed nægtedes mæle!

Jeg er ikke i tvivl om, at det er ultimativt forkasteligt, aten tillidsrepræsentant ophøjer sig selv til censurinstans - og med sit geprüftstempel bestemmer hvilket meningsdannende materiale, der må tilflyde kollegerne! Og i en så kompleks sag som et overenskomst-resultat!!!

Derfor synes jeg, det ville være en knaldgod ide, om kredsstyrelserne indskærpede, at tillidsrepræsentanterne ikke skal betragte deres skole som et privat fyrstendømme, med dem selv som ideologiske føringsofficerer! For det er ikke bæredygtig åndsfrihed - og slet ikke i vor kulturkreds!

Niels Christian Christensen

Bagterpskolen, Hjørring