Kvalitetskriterier for PPR

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kvalitetskriterier for PPR

- at der eksisterer en præcis beskrivelse af PPR's opgavefelt, indsats og ydelser

- at der foretages en prioritering af PPR's opgaver

- at de lokale politiske myndigheder udarbejder præcise målbeskrivelser for deres PPR

- at PPR har en sådan tværfaglig sammensætning, at den kan præstere den fornødne specialindsats

- at PPR er placeret som en egen og synlig enhed

- at PPR har psykologfaglig ledelse

- at det er tilstrækkeligt kendt i lokalområdet, at der findes et tilbud, som hedder PPR

- at PPR fremtræder som en brugervenlig, fagligt velfunderet virksomhed

- at PPR udfører en sådan forebyggende indsats i skolen, daginstitution/klub, i lokalsamfundet og i familierne, at børns og unges udvikling støttes i positiv retning

- at der er en efteruddannelse for ledere af PPR-virksomheden

- at PPR-medarbejdernes faglige kvalifikationer opdateres i relation til den stedfundne udvikling

- at PPR's faglige kvalitet beskrives konkret og operationelt

- at PPR i overensstemmelse med ønsket om åbenhed og tillid tager imod alle henvendelser fra brugerne til PPR

- at en smidig og hensigtsmæssig udveksling af informationer på tværs af forvaltninger fremmer et effektivt PPR-arbejde

- at PPR's rådgivning i tilfredsstillende grad og på en synlig, brugervenlig måde er afstemt af anden rådgivning.

'Afsluttende rapport og handlingsplan' fra Undervisningsministeriets PPR-projekt, Styringsgruppen 1997.