Formidlingen er vigtig

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det lyder spændende, at den enkelte lærer nu kan få adgang til så megen viden om specialundervisning ved at bruge Internettet, siger Tove Kettner Heiberg, der er specialundervisningslærer for elever med tale- og læseproblemer i Hillerød. Læsere af Folkeskolen vil kende hende som anmelder af specialundervisningsmaterialer.

- I dag kommer viden om nye initiativer på specialundervisningens område ofte ud til lærerne ad omveje. Det vil sige i form af referater fra konferencer og gennem kurser, og det kan tage lidt tid, inden nye, spændende initiativer bliver alment udbredte. Ved at samle en bunke viden påét sted kan den enkelte lærer forholdvis nemt holde sig orienteret på sit eget felt, hvad der er godt og praktisk, siger Tove Heiberg.

Men hun tilføjer, at denne mulighed også kan vise sig uoverskuelig for den enkelte.

- Det helt afgørende bliver derfor, hvordan agenturet systematiserer og formidler sin viden. En lærer på gulvet kan ikke forholde sig til den videnskabelige debat uden formidling. Lærerne skal have nogle praktiske anvisninger om, hvad det vil betyde for den praktiske undervisning. I anden omgang kan de så vende tilbage og se, hvad der stod i artiklerne, mener Tove Heiberg, der desuden ser positivt på, at agenturet også vil orientere gennem nyhedsbreve - på papir.rkj