Årets 3 bedste

Materialer fra forlagene Systime og Alinea er indstillet til pris som årets bedste

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For tredje gang skal 'Undervisningsministeriets Undervisningsmiddelpris' uddeles.

Prisen er på 30.000 kroner, og pengene kommer fra ministeriet og fagbladene 'Gymnasieskolen' og Folkeskolen, der hver giver 10.000 kroner.

Den uafhængige komité bag prisen har netop indstillet tre kandidater: Cd-rommen Enviduca - Environmental Education - et multimedieprogram til geografi- og miljøundervisningen fra Forlaget Systime, lærersystemet Ind i biologien. 7. klasse fra Alinea og På vej til den første læsning. Fonologisk opmærksomhed også fra Alinea.

Priskomiteen begrunder valget med blandt andre følgende argumenter:

Enviduca er en moderne afløser for Gyldendals Reliefatlas. Det giver gode muligheder for at anlægge forskellige synsvinkler på et bestemt område og for eksempel sammenholde temperatur, nedbør, naturlig vegetation og befolkningstæthed. Abstrakte informationer bliver konkrete for eleverne igennem forskellige fotos af vegetationsformer og blandt andet satellitfotos af Fuji, regnskovsområder i Sydamerika og storbyer.

Enviduca kommer ikke med færdigpakkede pædagogiske anvisninger. Det er et redskab, som kan bruges til utallige opgaver. Og mange elever vil sikkert få lyst til at tage på opdagelse og opleve på egen hånd.

Systemet Ind i biologien. 7. klasse lægger op til, at eleverne bogstavelig talt stikker fingeren i jorden. Det er ikke bare en præsentation af den biologiske forsknings resultater. Eleverne skal selv tænke sig om, ud at undersøge, bearbejde og samle erfaringer sammen, som kan bruges i arbejdet med nye emner.

Brugt rigtigt - og i passende udvalg - kan materialet være en igangsættende og strukturerende håndsrækning til elever og læreres arbejde med biologiens centrale områder.

Materialet På vej til den første læsning. Fonologisk opmærksomhed kan forberede børn på læsningen allerede i børnehaveklassen. Det giver en særdeles grundig og velplanlagt introduktion til lydene og de tilhørende bogstaver.

Der findes mange andre materialer, som gør noget tilsvarende, men ikke på samme direkte, systematiske og fagligt gennemtænkte måde. Materialet giver igennem de mange varierede eksempler og repetition en særlig støtte til elever med mindre gode forudsætninger. Ved en afprøvning i 30 børnehaveklasser har materialet vist sin værdi. Da børnene senere begyndte i 2. klasse, var der kun halvt så mange med store læsevanskeligheder som blandt tilsvarende børn i andre klasser.

Prisen uddeles den 17. april.

don