Debat

Afgangsprøven i matematik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En række lærere og skoleledere har henvendt sig til mig og til ministeriet i forbindelse med prøven for faget matematik. Jeg synes derfor, at der er grund til at sætte nogle ting på plads.

Det er sikkert Folkeskolens læsere bekendt, at faget matematik gennem de seneste år har udviklet sig. Meget kort fortalt handler faget i dag om at forstå omverdenen med et matematisk udgangspunkt. Det nye syn på faget kommer klart til udtryk i formålet for faget og i de centrale kundskabs- og færdighedsområder, som er fastlagt allerede i 1994. Matematiklærerne vil vide, at den vejledende læseplan og undervisningsvejledningen fra 1995 yderligere uddyber dette syn på faget. Matematiklærerne er ligeledes bekendt med fagsynet fra den vejledning om prøverne, som blev udsendt i foråret 1996.

Det er en logisk konsekvens af udviklingen i faget, at der samtidig sker en udvikling i fagets prøveformer. For at følge op på det fagsyn, som jeg kort har redegjort for, har jeg allerede i 1994 besluttet, at den selvstændige prøve i færdighedsregning skulle indarbejdes i en ny skriftlig prøve. Jeg har desuden bestemt, at der skal være en mundtlig prøve, som blandt andet viser, om eleven kan anvende sit stof og gå bag om regnestykkerne. Altså om eleven har lært at gennemskue forudsætningerne, og om eleven kan foreslå forskellige matematiske metoder og beskrivelsesformer afpasset efter opgavens karakter.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg skal ikke lægge skjul på, at denne ændring i prøveformen medførte, at nogle i det politiske univers fik den opfattelse, at jeg ønskede at nedprioritere arbejdet med talbehandling og færdighedsregning. Det er så langt fra tilfældet.

Men de politiske overvejelser medførte, at man fra anden side bebudede omfattende ændringer set i forhold til det forlig, som folkeskoleloven hviler på. Det er mit skøn, at skolen er bedst tjent med stabilitet, og at bestemmelserne om skolens prøver ikke bør indgå som en del af det politiske grøftegraveri, som tiden er fyldt med.

Jeg har derfor besluttet, at den nuværende overgangsordning afsluttes som planlagt. Eleverne skal til den kommende prøve i matematik både op i en skriftlig og i en mundtlig prøve. I den skriftlige prøve vil en del af prøven være i de traditionelle færdighedsdiscipliner i faget. Men for at tydeliggøre denne del af prøven vil den skriftlige prøve blive delt i to adskilte prøvesæt - et i færdighedsregning og et i problemløsning. Der vil blive givet én karakter i den skriftlige prøve og én karakter i den mundtlige prøve.

Jeg har noteret mig, at der i flere henvendelser til mig udtrykkes bekymring over, at eleverne ikke har trænet færdighedsregning. Hvis det er tilfældet, må jeg lige ud sige, at så har lærerne ikke sat sig tilstrækkelig godt ind i formålet for faget, de centrale kundskabs- og færdighedsområder og den vejledende læseplan. Forskellen på den prøve, som oprindelig var planlagt, og den prøve, som bliver afviklet fremover, består billedligt beskrevet i, at vi klipper det oprindelige prøvehæfte over, således at stoffet bliver adskilt i en færdighedsdel og en problemdel. Der er altså ingen ændringer i forhold til det grundlag, eleverne skal undervises på.

Ole Vig Jensen

undervisningsminister

Forkortet af redaktionen