Randbemærkning

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Diplombering

Samtidig med, at alle vi efterstræbte forbrugere fik tilbudt mobiltelefon for en krone, modtog de undervisende forbrugere et par tilbudsaviser fra seminarierne og Lærerhøjskolen.

Salgsmaterialet beskrev det intelligensplejsede produkt 'diplomuddannelsen' - en ultra-compact sag til brug i det tomrum mellem liniefags- og kandidatuddannelsen, som opstod ved salig faglærereksamens bortgang.

Fransk, som kun tilbydes på de ældre klassetrin og vælges af få elever, var med på tilbudslisten, mens man søgte forgæves efter det fremmedsprog, som er obligatorisk for mange elever i hele deres skoleforløb: Dansk.

Uanset hvad fortalerne for Den Hellige Almindelige Xenofobi måtte ønske og håbe, er det snart sådan, at én ud af hver ti elever i folkeskolen møder med en anden sproglig baggrund end dansk.

Som alle os andre har nummer ti tilegnet sig sit modersmål ved en slags osmotisk tryk - og ligesom os må han lære alle senere sprog på en anden måde. Forskellen er, at han må i lag med fremmedsprogstilegnelsen senest den dag, han møder i børnehaveklassen, hvor vi andre har yderligere fire år til at konsolidere modersmålet, før det går løs med første fremmedsprog. Tilmed er vores engelsklærer uddannet til opgaven, mens nummer ti's indskolere ikke er det. Eksamen som pædagog eller lærer forudsætter ikke kendskab til undervisning i dansk som andetsprog.

En diplomuddannelse i danskundervisning af elever med et andet modersmål kunne bidrage til at plombere et pinagtigt hul i skolegangen for dem, vi forhåbningsfuldt kalder tosprogede.

Charivari