Debat

Noget væsentligt mangler

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Diskussionen om indholdet af de kommende års læreruddannelse har nu fundet sted i offentligheden inden for den seneste måneds tid - blandt andet debatsiderne her i bladet.

Skal fagligheden styrkes på bekostning af de pædagogisk-psykologiske fag?

Skal læreruddannelsen tillægges et halvt eller et helt år?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Argumenterne for og imod og for kombinationer af de forskellige synspunkter har været ført til torvs. På den ene side tales der for øget faglighed set i lyset af de ikke særligt flatterende internationale undersøgelser af skolebørns faglige færdigheder. Og på den anden side fremhæves det, at vi netop har fået en folkeskolelov, der med sine såkaldte bærende principper stiller store krav til lærernes pædagogisk-psykologiske og didaktiske kunnen.

For mig at se har man imidlertid i den hidtidige debat negligeret (overset?) et par væsentlige forhold:

1. Dagens nyuddannede lærere har i deres uddannelsesforløb ikke lært om anvendelsen af informationsteknologi (IT) i undervisningen. Det betyder, at mange helt nyuddannede lærere skal på efteruddannelse!

Antallet af elever omkring hver pc bør selvfølgelig nedbringes. Men det allervigtigste må dog være, at IT kan bruges som et hensigtsmæssigt hjælpemiddel på linie med så mange andre midler. Og så længe klassens eksperter i IT ikke er læreren, er der i hvert fald et problem.

2. Læreruddannelsen omfatter hverken i dag eller efter det hidtil kendte om lovforslaget elementer til styrkelse af de kommende læreres 'personlige værktøjer'.

Med dette sidste tænker jeg på evnen til på kvalificeret, professionel vis at gå ind i dialog med forældre, elever og andre samarbejdspartnere.

At behovet herfor er der, kan dokumenteres ved, at i Esbjerg Skolevæsen tilbydes 'personlighedsudviklende' korte kurser med titler som 'Den vanskelige Samtale', 'Konfliktløsning', 'Assertionstræning', 'Klasselærerens ny rolle som koordinator' og andet.

Interessen for disse kurser er stor blandt kommunens lærere - så stor, at vi har måttet dublere flere af dem og/eller rykke ud på skolerne til 'pædagogisk dag' med nogle af dem.

Det er en gammel sandhed, at mange nyuddannede lærere får et veritabelt realitetschok, når de møder Real Life. Derfor er tankerne om at øge praktikken i den kommende læreruddannelse i orden. Men de to ovenfor påpegede mangler bør der gøres noget ved.

Ole Gansted

leder af Pædagogisk Center

Esbjerg