Debat

Reaktion på 'Ingen reaktion'

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære Jette Bærnholdt

Du sammenstiller dit indlæg i Folkeskolen nummer 45 med din kommentar i nummer 35 vedrørende de nye prøvebestemmelser i fremmedsprog og efterlyser reaktioner fra fagkonsulenterne, nok især fransk:

- Jeg læste din kommentar i bladet, men opfattede ikke dit behov for uddybende indlæg, da du i foråret 1995 havde deltaget i et kursus på Danmarks Lærerhøjskole - med mig som instruktør - hvor netop prøvebestemmelserne blev gennemgået og diskuteret meget grundigt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Du er meget beskeden og kalder dine indlæg for 'kritik fra gulvet'. Men du har jo selv været med til at 'tegne' faget gennem flere år med gode udgivelser fra Malling Beck og er vist nok i gang med at udforme prøvematerialer - et initiativ, som jeg er meget glad for.

Jeg vil ikke anvende spalteplads på at forsvare fagkonsulenters ret til fritid, men vil i stedet forsøge at afhjælpe nogle misforståelser fra din side:

- Undervisningsministeriet 'blåstempler' ikke materialer, hverken til den daglige undervisning eller i prøvemæssige sammenhænge, da vi som lærere har frihed til valg af metode/materialer samt decentralt stillede mundtlige prøver.

- Hvad angår teksternes 'sværhedsgrad' er det altid den enkelte lærers ansvar, at tekstvalget er på niveau, det vil sige svarer til de krav, som opstilles i læseplanen for for eksempel 9. klassetrin.

I bemærkningerne til paragraf 14 i folkeskoleloven står: 'Prøvekravene til folkeskolens afgangsprøve fastsættes på grundlag af den fælles vejledende læseplan for det enkelte fag.'

Samt 'Det faglige niveau tilpasses den samlede elevgruppe. Der vil blive stillet rimelige krav til den svagere elevgruppe, og højt præsterende elever vil skulle yde en indsats for at opnå de høje karakterer.'

Derfor er det særdeles vigtigt, at der udgives meget og gerne meget forskelligartet prøvemateriale til folkeskolens prøver i fransk.

Annette Gregersen

fagkonsulent i fransk