Kvalitetssikring . . .

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'. . . Ovennævnte eksempler giver på ingen måde et dækkende billede af området. Således vil det konkrete indhold og de specifikke spørgsmål, problemstillinger og prioriteringer variere, alt efter hvilken institution der evalueres, samt hvilke normative forudsætninger der ligger for evalueringspraksisen. Eksemplerne giver dog billedet af en klar forskel på deciderede institutionsevalueringer og de mere hyppige auditeringer. Forskellen mellem institutionsevaluering og auditering ligger i selve evalueringsområdet. Auditering kan karakteriseres som en delaktivitet i forhold til institutionsevalueringerne og uddannelsesevalueringerne, idet auditering beskæftiger sig med én specifik aktivitet: kvalitetssikring. En auditering kan dog også foregå på flere niveauer: på institutionsniveau, som det er tilfældet for HEQC, på både institutions- og uddannelsesniveau, som det er tilfældet for UGC's evalueringer, eller på uddannelsesniveau alene . . .' Helt klart, ik'?

Fra tidsskriftet 'Nyt fra Evalueringscentret' nummer 3, 1996.