Debat

Til Folketingets Undervisningsudvalg

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undertegnede, som er lærer i folkeskolen, beder Undervisningsudvalget om at gøre sig bekendt med følgende indsigelser:

Anledningen er en artikel i Folkeskolen nummer 46. Heri citeres Det Konservative Folkepartis uddannelsespolitiske ordfører Frank Dahlgaard for at udtale et ønske om, at det faglige bliver prioriteret op, og at snakken om, hvordan man tackler lille Brian, bliver prioriteret ned. 'Det er ved at ske nu. Skolens rektor har handlet rigtigt ved at skaffe sig af med nogle uduelige medarbejdere'.

Jeg kan kun formode, at 'Brian' i Frank Dahlgaards øjne er repræsentant for folkeskolens utilpassede elever, derimod er der desværre ingen tvivl om, at der med 'uduelige lærere' menes tre afskedigede videnskabelige medarbejdere fra Fysisk Institut på Danmarks Lærerhøjskole.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Min baggrund er, at jeg gennem et langt lærerliv har haft cirka 20 kurser inden for faget fysik/kemi/elektronik på Danmarks Lærerhøjskole. Heraf har cirka halvdelen været med de pågældende lærere. Udbyttet af kurserne har givet min undervisning på Usserød Skole en standard, som jeg er stolt af.

Det ville føre alt for vidt at komme ind på de talrige nye stofområder inden for fysikken, hvori folkeskolens lærere er indført gennem årene; men lad mig nævne: Astronomi, elektronik og edb.

De sidste år har jeg deltaget i en udviklingsgruppe omkring fysik, kemi og edb. Under en dygtig, inspirerende og krævende ledelse samledes her en viden, der skulle hjælp til at indføre edb i faget.

På samtlige kurser har jeg oplevet kursuslærerne som dygtige - både rent fagligt og til at videregive svært tilgængeligt stof til de mange kursister.

Det forekommer mig fuldstændigt uforståeligt, at man i tider, hvor der klages over manglende teknisk ekspertise, afskediger netop de mennesker, som sætter os lærere i stand til at højne faget. At en politiker oven i købet tillader sig at kalde disse folk 'uduelige', er ikke blot groft injurierende, men en forhånelse af hele lærerstanden.

Jeg ved ikke, i hvor høj grad de implicerede er i stand til at tage til genmæle mod Frank Dahlgaard. I mine øjne fremstår hans ord som en kriminel handling al den stund, han udtaler sig om folk, som jo nu skal ud at finde en ny levevej.

Kommer det til en injuriesag, vil jeg med største glæde vidne for disse dygtige lærere, som gjorde kurserne på Danmarks Lærerhøjskole til en positiv og berigende oplevelse.

Ole Krause

Farum