Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
- I matematik ligger danske 13-årige lige under middel, når man sammenligner med 13-årige i andre lande, viser international undersøgelse.
- Danske 13-årige befinder sig i nederste tredjedel på landenes rangliste i naturfagene (fysik, kemi, biologi og geografi), når man sammenligner med 13-årige i andre lande.
- Sammenligner man landenes elever ud fra, at alle har gået syv år i skole, så udligner resultaterne sig.
- I Danmark er der større kønsforskelle i præstationerne i matematik på 7. klassetrin end i de andre lande. Drengene klarer sig bedst.
- Danmark, Korea og Israel har de største kønsforskelle i præstationerne i naturfag. Drengene klarer sig bedst.
- Danske elever kan stadig lide matematik i 7. klasse, men derefter falder interessen - især hos pigerne.
- 85 procent af de danske elever i 7. klasse mener, at matematik er et nødvendigt og godt fag, hvis man vil videre i uddannelsessystemet. Men det samme gør sig ikke gældende for naturfagene, mener eleverne.
Timss-undersøgelsen
Rapporten om Timss-undersøgelsen omfatter knapt 50 lande, hvor fagene matematik, fysik, kemi, biologi og geografi er blevet undersøgt. I Danmark har 8.600 elever fra 514 klasser deltaget. 300 elever har desuden deltaget i praktiske forsøg. Timss står for Third International Mathematics and Science Study. Materialet er indsamlet i foråret 1995. Danmarks Pædagogiske Institut (DPI) står for undersøgelsen herhjemme, og Undervisningsministeriet betaler. Peter Weng er projektleder i Danmark.
Undesøgelsen koordineres af IEA, The Association for the Evaluation af Educational Achievement, en sammenslutning af over 50 forkningsinstitutioner. IEA har hovedkvarter på Twente Universitet i Holland, men Timms-undersøgelsen koordineres fra Boston College i USA.
Rapporten 'Matematik og naturvidenskab i folkeskolen - en international undersøgelse' er netop udsendt. Den er på 193 sider og udgives af DPI. Flere rapporter følger i det nye år.