Lærer smidt ud

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Har man en anden mening end Lærerforeningen, skal man passe på.

Torsdag den 7. november holdt Odsherreds Lærerkreds en pædagogisk inspirationsdag på Vig Skole på Vestsjælland. Hovedtemaet for dagen var projektarbejde.

Samme dag havde en af skolens lærere, Morten May, opstillet en underskriftbod og en planche med sine synspunkter mod blandt andet undervisningsdifferentiering og projektopgaven. Men det blev hurtigt fjernet på foranledning af et par styrelsesmedlemmer.

Morten May mener selv, at han blev smidt på porten, og at foreningen forsøger at undertrykke andre meninger.

- Jeg mener, at de giver udtryk for en skrøbelig skræk for en pædagogisk debat, og jeg er dybt skuffet over, at et pædagogisk udvalg under Danmarks Lærerforening lægger låg på mine synspunkter, siger Morten May til Holbæk Amts Venstreblad.

Og den lokale kreds undskylder. I et brev til tillidsrepræsentanterne i kredsen skriver de: 'Kredsen skal beklage hændelsesforløbet. Styrelsesmedlemmernes handlen kan forklares med det pres, som ligger på et arrangement af en størrelse, som der var tale om. Kredsen har intet ønske om at undertrykke en debat om de nye sider i den nye folkeskolelov. Kredsen ønsker på ingen måde at lægge låg på denne debat og skal derfor beklage vores medvirken i det uheldige forløb omkring Morten Mays underskriftsinitiativ.'