Debat

Åbent brev

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Åbent brev til undervisningsminister Ole Vig Jensen.

Som ansat i en dansk folkeskole, der er udvalgt til at deltage i en undersøgelse, er det nu blevet pålagt mig at besvare spørgeskemaet om de urolige elever. Det er blevet mig pålagt, fordi jeg er imod det. Jeg vil forsøge at forklare hvorfor.

Intentionerne bag undersøgelsen er gode. Folketinget vil gøre, hvad der er muligt, for at problemet ikke tager overhånd, ved at støtte såvel eleverne som lærerne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Selve spørgeskemaet kan der stilles flere spørgsmål ved:

- Er besvarelserne anonyme, når der øverst står: Til matematiklæreren i 3.a på Balleskolen?

- Er besvarelserne overhovedet brugbare, når forskellige lærere har forskellige tærskler for uro?

- Hvad skal oplysningerne om den enkelte lærer bruges til?

I forlængelse af det sidste spørgsmål kan jeg godt forestille mig, hvad medierne kan få ud af undersøgelsen. Avisoverskrifter som 'De dårlige lærere i folkeskolen er kvinder over 40!' ligger lige om hjørnet og er i hvert fald ikke befordrende for lærernes i forvejen vanskelige arbejdssituation.

Lærere og elever i folkeskolen trænger til arbejdsro. Jeg tror, at undersøgelsen og især offentliggørelsen af den giver mere uro og dermed igen vanskeligere arbejdsbetingelser.

Karsten Jensen

Silkeborg