Journalist for en dag

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Elever i 9. og 10. klasse kan prøve kræfter med journalisters arbejdsbetingelser hos Morgenavisen Jyllands-Posten. Det sker, når avisen i anledning af sit 125 års jubilæum åbner et interaktivt mediarium i forlængelse af bladhuset i Viby ved Århus.

Her deltager eleverne i et elektronisk rollespil, hvor en klasse deles i fem redaktioner, der skal arbejde med hver sin historie. For eksempel får indlandsredaktionen at vide, at en klasse er på lejrskole. Nu er halvdelen indlagt på hospitalet.

Ved at bevæge sig fra kilde til kilde i mediariets avancerede multimedie-computere skal eleverne finde ud af, hvad der er sket. Hospitalets læge kan kun - via computerens lydkort - bekræfte, at eleverne er syge, men han ved ikke, hvad de fejler. Derfor sendes man videre til laboratoriet, der også ekspederer et nyt sted hen.

Eleverne skal ikke selv skrive artikler, men de skal foretage nogle valg. Rollespillet skal gøre eleverne kritiske, så de skal kontrollere deres oplysninger, og de skal tage stilling til emner som kildebeskyttelse, troværdighed, retfærdighed og etik.

Der er plads til to klasser om dagen, men allerede inden åbningen var alt udsolgt. Gælder det en plads til næste skoleår, skal man ringe på telefon 8738 3308.