Debat

Opråb til det tavse antal

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Aldrig havde jeg troet, at det kunne skabe så meget røre, at jeg skrev i et dagblad, hvad alle ved, nemlig at indholdet i folkeskolen i stigende grad fortrænges af den form, undervisningen skal have. TV2 kom og filmede, og lærere ringede til mig og sagde, at jeg næsten ikke anede, hvor meget ret jeg havde. Og så var det, jeg kom til at tænke på, at der måske var rigtig mange, der syntes ligesom jeg, der bare er en fløs på 33. Hvis vi nu er mange, så skulle vi næsten fortælle vores minister det, for når han snakker med vores fagforening, får han den sædvanlige sang om, at den danske lærerstand er helt vild med alle de nye tiltag.

Nedenstående vil jeg kort ridse nogle synspunkter op. Hvis du kan tilslutte dig, så klip dette indlæg ud, skriv det under og send det til mig på denne adresse: Gl. Nykøbingvej 15, 4560 Vig. Den 1. december vil jeg sende alle de underskrifter, jeg har fået, til Ole Vig Jensen. Det kan muligvis klare hans blik. Når ministeren har fået syn for sagen, vil jeg destruere underskrifterne.

Vi vil som lærere gerne have lov til at undervise, altså formidle et fag dets indhold og dets metoder. De tendenser, der er, til at fag i tværfaglige sammenhæng skal bruges til at fremelske enten hele, halve, internationale eller omstillingsparate mennesker, opfatter vi som begrænsninger i arbejdet med at bygge et solidt fagligt fundament op hos eleven.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Vi vil bruge vores tid på det væsentlige.

Vores faglige stolthed hviler i fag, ikke tværfag.

Tværfaglige forløb og projektopgaver må derfor gøres frivillige, så man kan anvende dem i præcis det omfang, man mener, de er bæredygtige.

Begrænsningerne i vor metodefrihed skal væk.

Det er ikke troværdig skolepolitik, når man tager et begreb som undervisningsdifferentiering, der ikke fandtes litteratur om for fire år siden, og gør det til et bærende princip for undervisningen og på det grundlag fjerner muligheden for opdeling af eleverne.

De problemer, man møder til hverdag i skolen, kan ikke løses ved de luftkasteller, der lanceres i den nye folkeskolelov, der i højere grad ligner et ideologisk manifest.

Det er gået nedad med det faglige niveau i folkeskolen i de sidste 20 år, så skal man da ikke cementere det, der er gjort, snarere vende tilbage til udgangspunktet og så prøve igen.

Der findes ikke nemme løsninger, bak os op i vores faglighed, vi kan håndværket, og giv os chancen for at vinde vor egen og omverdenens respekt tilbage.

Morten May

Vig Skole