Debat

Tvivl om værdi

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 39 bebrejder lærerstuderende Uffe Thorsen, at jeg som skolechef ikke stiller mig mere positivt over for den pædagogiske værdi i den modersmålsundervisning, der tilbydes i den danske folkeskole. I sit indlæg demonstrerer den lærerstuderende først og fremmest en udpræget mangel på pædagogisk indsigt til at forstå forskelligheden i de læringsbegreber, der danner grundlaget for henholdsvis fremmedsprogsundervisning og så undervisning af fremmede. Her må der skelnes, Uffe Thorsen!

Men nu til sagen. Det er min vurdering, at modersmålslærerne i Randers på de givne vilkår gør, hvad de kan for at give en pædagogisk forsvarlig undervisning. På den anden side må jeg konstatere, at lovgiverne ikke tillægger modersmålsundervisningen så afgørende værdi, at undervisningen i henhold til skoleloven er pligtig for de tosprogede børn og unge at deltage i.

Som kommune har vi pligt til at afsætte ressourcer til modersmålsundervisning, men de toprogede må selv bestemme, om de ønsker at gøre brug af undervisningstilbuddet eller ej. Dette virker ulogisk og ikke fagligt konsekvent. I de større bysamfund ser vi tilslutningsprocenter på cirka 60, og i flere landkommuner har man ikke tilstrækkeligt med tosprogede til at oprette hold i modersmålsundervisning. Jeg kan også konstatere en vis usikkerhed i Undervisningsministeriet. I tre år har vi på skoleområdet oplevet, at ministeren ikke har ønsket at udsende en ny undervisningsvejledning om modersmålsundervisning. Ministerens usikkerhed understreges af, at man har iværksat et forskningsprojekt, der skal belyse relevans og værdi af modersmålsundervisning i den danske folkeskole.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det er blandt andet med baggrund i ovennævnte, at kulturudvalgsformanden i Randers og jeg mener, at de penge, der bruges på modersmålsundervisningen, bør bruges på mere danskundervisning og dermed en mere aktiv integrationspolitik på skoleområdet. Uffe Thorsen skriver, at denne debat også finder sted på det lærerseminarium, hvor han dygtiggør sig til lærer. Jeg synes, det er betryggende at vide, at også lærerstuderende på Silkeborg Seminarium har en debat om, hvorledes folkeskolen kan styrkes ved fortsat at tilbyde modersmålsundervisning eller endnu bedre med mere danskundervisning.

Ib Østergård Rasmussen

skolechef i Randers

Powered by Labrador CMS