Debat
0   185

Tvivl om værdi

I Folkeskolen nummer 39 bebrejder lærerstuderende Uffe Thorsen, at jeg som skolechef ikke stiller mig mere positivt over for den pædagogiske værdi i den modersmålsundervisning, der tilbydes i den danske folkeskole. I sit indlæg demonstrerer den lærerstuderende først og fremmest en udpræget mangel på pædagogisk indsigt til at forstå forskelligheden i de læringsbegreber, der danner grundlaget for henholdsvis fremmedsprogsundervisning og så undervisning af fremmede. Her må der skelnes, Uffe Thorsen!

Men nu til sagen. Det er min vurdering, at modersmålslærerne i Randers på de givne vilkår gør, hvad de kan for at give en pædagogisk forsvarlig undervisning. På den anden side må jeg konstatere, at lovgiverne ikke tillægger modersmålsundervisningen så afgørende værdi, at undervisningen i henhold til skoleloven er pligtig for de tosprogede børn og unge at deltage i.

Artiklen fortsætter under banneret

Som kommune har vi pligt til at afsætte ressourcer til modersmålsundervisning, men de toprogede må selv bestemme, om de ønsker at gøre brug af undervisningstilbuddet eller ej. Dette virker ulogisk og ikke fagligt konsekvent. I de større bysamfund ser vi tilslutningsprocenter på cirka 60, og i flere landkommuner har man ikke tilstrækkeligt med tosprogede til at oprette hold i modersmålsundervisning. Jeg kan også konstatere en vis usikkerhed i Undervisningsministeriet. I tre år har vi på skoleområdet oplevet, at ministeren ikke har ønsket at udsende en ny undervisningsvejledning om modersmålsundervisning. Ministerens usikkerhed understreges af, at man har iværksat et forskningsprojekt, der skal belyse relevans og værdi af modersmålsundervisning i den danske folkeskole.

Det er blandt andet med baggrund i ovennævnte, at kulturudvalgsformanden i Randers og jeg mener, at de penge, der bruges på modersmålsundervisningen, bør bruges på mere danskundervisning og dermed en mere aktiv integrationspolitik på skoleområdet. Uffe Thorsen skriver, at denne debat også finder sted på det lærerseminarium, hvor han dygtiggør sig til lærer. Jeg synes, det er betryggende at vide, at også lærerstuderende på Silkeborg Seminarium har en debat om, hvorledes folkeskolen kan styrkes ved fortsat at tilbyde modersmålsundervisning eller endnu bedre med mere danskundervisning.

Ib Østergård Rasmussen

skolechef i Randers


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ