Debat
0   178

Arbejde eller samarbejde

Hvor meget skal en lærer stå model til?

Artiklen fortsætter under banneret

Hvor meget skal forældrene finde sig i?

Hvordan taler de to grupper bedst med hinanden?

Telefonen ringer hjemme hos læreren. Læreren er i færd med at strigle sin hund og hyggesnakke med sit barn. 'Hallo . . . (lærerens navn)'.

'Det er - (navn) - sprutte, hvæse, bande, skælde, skælde ud - og jeg har også snakket med skolebestyrelsen, og skælde, skælde ud'. Dette varer tre minutter. Læreren: 'Vil du have en forklaring?' Forælderen: 'Skælde, skælde ud, bande og true . . .' Dette varer igen tre minutter. Lærerens barn ser skræmt på sin mor, som står med et nærmest levende telefonrør i hånden. Der vælter dårlige vibrationer ud af røret, og de forplanter sig rundt i lærerens hjem. Hunden knurrer. Læreren veksler imellem at give efter for den vrede, der vælter op i hende, og give forælderen tilbage af samme skuffe - eller huske på det, hun har læst om at være assertiv, saglig og korrekt. Pulsen er kommet op på omkring 120. Til sidst lykkes det for læreren at få et ord indført og komme med en forklaring. Det, forælderen var så gal over, var, at han manglede en information. Denne kunne læreren imidlertid sige var givet. 'Ja, de papirer havde han fa . . . ikke fået'. Lidt efter - 'øh, nå ja . . . (de lå godt nok i barnets kontaktmappe) . . . det er også for dårligt med alle de kopier, skolen sender hjem. Vi har andet at lave end at læse alt det lo . . .'

Hvad enten forælderen har ret i sin kritik eller ej, selvfølgelig har de da også nogle gange det, men det, jeg ikke kan leve med, er måden at henvende sig til et andet menneske på. Jeg ved godt, at det er angst, der udløser en så voldsom aggression, men hvordan har læreren det så ikke? Jeg er træt af at være terapeut over for forældrene. At henvende sig høfligt og venligt, at starte med at spørge, om læreren har tid, at skiftes til at tale, at undlade at bruge bandeord og kalde læreren for både det ene og det andet er en bedre fremgangsmåde. Respekt, høflighed og venlighed er gode nøglebegreber, når det handler om kommunikation og samarbejde.

I det opdigtede, men dog virkelighedsnære eksempel endte læreren med at få en række dårlige dage, det er væmmeligt at blive skældt sådan ud. Får hun lyst til at tage telefonen, næste gang den ringer? Hvordan har hendes barn og hendes hund det? Psykisk arbejdsmiljø?

Ulla Rosenberg

lærer på 20. år, Jerselv


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen