Klasselæreren er fagligt svag

Klasselærersystemet bryder sammen, hvis der ikke investeres massivt i efteruddannelse

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Formand for Læsestavekonsulenternes Landsforening, Bent Christiansen, erkender, at det danske klasselærersystem, hvor den samme lærer følger en klasse fra 1. til 10. klasse, har en faglig slagside. Der kan kun rettes op med løbende, systematisk efteruddannelse af lærerne i især begynderundervisning.

- Det danske klasselærersystem er stærkt. Det skaber tryghed for de svage elever, og det er betryggende for skolen at vide, at bestemte lærere har et indgående kendskab til børnene og deres familier, siger Bent Christiansen.

- Mange lande misunder os faktisk vores klasselærersystem, men det kan ikke benægtes, at systemet er fagligt svagt. Det viser jo blandt andet de senere års læseundersøgelser.

Svagheden ligger i selve strukturen. Når en klasselærer afleverer en 10. klasse, så er det ti år siden, han eller hun sidst har undervist i eksempelvis læsning på begyndertrinet. Hvorfor det ikke er underligt, at læreren ofte er på glatis hvad angår metode og undervisningsmaterialer.

Der er kun én løsning på problemet, mener Bent Christiansen: Efteruddannelse. Det er ikke lærernes skyld, for de fleste er end ikke blevet undervist ordentligt i læsepædagogik, da de i sin tid gik på seminariet. Det er politikernes ansvar.

- Hvis man vil beholde det nuværende klasselærersystem, så kræver det virkelige investeringer i efterudannelse, således at lærerne bliver klædt fagligt på, inden de skal i gang med en ny 1. klasse, påpeger Bent Christiansen.

- Hvis det ikke sker, så uddør systemet. Det kan ikke følge med.

En konsekvens må så blive, at man ombryder den danske skolekultur i retning af den finske, der bygger på en høj specialiseringsgrad, hvor bestemte lærere kun underviser på begyndertrinet, andre kun på mellemtrinet og så videre.

- Aben skal placeres på den rigtige skulder. Det er ikke lærerne, der er dårlige, det er mulighederne, der er dårlige. Det er politikernes ansvar, de må gøre et valg, understreger Bent Christiansen.

Danskerne kan ikke bare uden videre overføre erfaringer fra det finske skolesystem - som producerer verdens bedste læsere - til det danske. Systemerne er grundlæggende forskellige.

- Vi regner normalt med, at vi er meget ens i Norden, men det går mere og mere op for mig, at der er store forskelle i skoletradition, siger Bent Christiansen.

- I Sverige og Finland opfatter forældrene i højere grad skolen som et tilbud. De forbereder børnene på at komme i skole og bakker op og støtter, når de først er kommet i skole. De tager et større ansvar for, at børnene lærer noget, tilføjer Bent Christiansen.

- I Danmark siger traditionen derimod, at børnene har krav på undervisning. Det er lærernes ansvar alene, at de lærer noget, ikke børnenes og forældrenes.

Powered by Labrador CMS