Debat

Misvisende rådgivning

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For et år siden lagde undervisningsministeren op til en debat om en ny læreruddannelse. Det var der flere grunde til: Ministeren ønskede en øget faglighed i læreruddannelsen, og at uddannelsen blev mere målrettet til den ny folkeskolelov.

Et vigtigt punkt for ministeren var, at danskfaget i læreruddannelsen skulle styrkes især med henvisning til danske børns dårlige læsefærdigheder.

Styrkelsen skulle bestå i, at alle lærerstuderende skulle have dansk i et år, således at alle folkeskolelæreres kompetence i folkeskolens største fag blev større.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Efter længere tids debat har Seminarierådet, som rådgiver undervisningsministeren i sager vedrørende læreruddannelse, indstillet sit forslag til ham.

Dette forslag indebærer, at danskfaget i læreruddannelsen kun bliver på et halvt år. Det vil reelt være ensbetydende med en kraftig svækkelse af det faglige niveau i danskundervisningen. Men ikke nok med det. Ministerens generelle ønske om at styrke fagligheden i hele læreruddannelsen har Seminarierådet skiftet ud ved at styrke de pædagogiske elementer. Der bliver altså mindre tid til uddannelse i skolens fag.

I stedet for at styrke fagligheden i læreruddannelsen foreslår Seminarierådet indført et nyt fag: Almene lærerkvalifikationer, som skal bestå af en lang række elementer fra nedlægningstruede fag. Derudover er det nye fag fuldstændig diffust beskrevet. Når det nye fag foreslås, kan det skyldes, at det er Dansk Magisterforening, altså en fagforening, og Lærerseminariernes Rektorforsamling, der har været med til at udforme indstillingen. Der kunne altså være helt andre interesser på spil end en egentlig forbedring af læreruddannelsens faglige niveau.

Seminarierådets indstilling bygger endvidere på en udvidelse af studietiden med et halvt år. En forøgelse af studietiden, som ministeren ikke på noget tidspunkt har lagt op til. Og i øvrigt en forøgelse af studietiden på et tidspunkt, hvor der er lærermangel. Seminarierådets indstilling, som faktisk heller ikke er enstemmigt vedtaget, falder fra hinanden, hvis studietiden ikke forlænges.

Dansklærerforeningen vil gøre opmærksom på, at der ikke er tale om, at vi er bange for egen beskæftigelse, men at vi ønsker at fastholde ministeren på hans oprindelige forslag om at styrke den generelle faglighed i læreruddannelsen og tilpasse den til den nye folkeskolelov. Men først og sidst, at dansk i folkeskolen er det vigtigste fag, fordi det er modersmålsfaget og fundamentet for hele skoleforløbet. Det må derfor også udgøre en betydelig del af læreruddannelsen.

Dansklærerforeningen har ikke forsømt en eneste lejlighed til at gøre opmærksom på dette, men vi er ikke blevet taget med på råd af Seminarierådet - ikke engang af vore egne repræsentanter fra Dansk Magisterforening.

formand

for Dansklærerforeningens Seminariesektion