Debat

Styrkelse eller svækkelse

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er udbredt enighed om, at faget dansk skal styrkes i den kommende nye læreruddannelse. Men det er ikke det, der sker med det forslag, som Danmarks Lærerforening har været med til at udarbejde. Til Politiken udtaler Anni Herfort, at alle kommende lærere vil blive uddannet med det nuværende liniefagsniveau.

Enten ved hun ikke, hvad hun taler om, eller også taler hun mod bedre vidende.

Faktum er, at en studerende med det nuværende liniefagsniveau har en undervisningstid på 0,8 årsværk. En studerende vil med Lærerforeningens forslag have en undervisningstid i dansk på 0,5 årsværk, og da retorik og skrivning skal lægges ind i danskundervisningen, vil der fragå 0,1 årsværk til disse fagområder.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Der er altså tale om en halvering af undervisningstiden i forhold til det nuværende liniefagsniveau i dansk. Hvis fremtidens dansklærere skal kunne leve op til de krav, der er stillet i bestemmelserne for faget i skolen, er dette helt utilstrækkeligt.

Om nogle år vil vi igen på seminarierne blive skudt i skoene, at vi ikke uddanner dansklærerne godt nok. Det vil ikke være til at bære.

Kære dansklærere rundt om på skolerne: Det er nu, toget kører - det tog, der kører med fremtidens danskundervisning. Gør jeres indflydelse gældende. Protester mod dette forslag.

lektor i dansk

Århus Dag- og Aftenseminarium

Vi har sammen med seminariernes lærere og ledere anbefalet, at dansk styrkes i læreruddannelsen. Alle lærere vil efter forslaget få 0,5 årsværk, hvortil kommer at faget psykologi bidrager med 'læsningens psykologi' med videre. Alt i alt er der tale om en fordobling - og samtidig en faglig styrkelse af læsning. Styrkelsen ligger altså i, at alle lærere sikres et langt bedre fundament.

I dag vælger cirka en tredjedel af de studerende dansk som liniefag. Derved opnår de - oplyser Peter Lykke-Olesen - i alt 0,8 årsværk. Efter forslaget vil de kunne vælge 'fordybelsesområde' i danskundervisning på 0,35, altså 0,85 i alt årsværk (plus psykologi/retorik). Så fordybelsesmuligheden er der fortsat, men kun i et fagområde!

I skolen underviser de fleste lærere i fire til fem fag. Derfor skal vi på seminarierne uddannes godt i fire til fem fag. Da rigtig mange lærere underviser i dansk, skal rigtig mange lærere uddannes bedre i dansk. Dét ligger der i det nye forslag. I dag uddannes man kun godt nok til fremtidens skole - i to fag!

Venlig hilsen

formand for DLF

Powered by Labrador CMS