Debat

De kunne have det skægt

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der går altså for meget ørkesløs brokkeri i svang rundt i lærerværelsernes kroge og s spalter. Hvorfor rotter de folkeskolelærere sig dog ikke sammen. De kunne have det så godt. De kunne ligefrem have det skægt. De kunne have fornemmelsen af at være på vej til at finde ud af, hvordan man holder skole. De kunne glemme næsten alt om ambitiøse skolelove, morbide forældrekrav, ærekære skoleledere, akkordernes gråzoner, Kommunernes Landsforening og andre dødbiderpaver.

Skolelærerne sidder jo med magten, retten til hverdagens praksis. Faktisk underviser de allerede temmelig uafhængigt af love og krav. De gør det bare hver for sig. Nogle går ned på det. Nogle pansrer sig inde og overlever som åndspygmæer. Nogle redder sig i isolerede smågrupper. Nogle er hellige og taler for døve øren . . .

Findes der overhovedet skoler med en åndrig leder og sprællevende kolleger, der giver fanden i pavers og politikeres prøveballoner og støtter sig på samtalens fællesskab om, hvordan netop deres skoles givne vilkår kan udnyttes til glad hverdagspraksis til elevernes bedste? Drømmen er der. Det fremgår også af DLF's medlemsundersøgelse. Samme viser også, at samtalen om at holde skole er gået i stå.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det kan da ikke passe, at skolelærere i Grundtvigs fædreland og med dansk som modersmål ikke kan rotte sig sammen og tale jævnt, muntert og uhøjtideligt med hinanden om, hvordan hver enkelt kunne lave noget ordentligt skolelærerarbejde, som man kan være optændt og ikke udbrændt over. Husk, at ingen tør/kan/vil røre jer for en anarkistisk praksis udsprunget af ærlig kollegasnak om, hvordan man laver en god skole.

Skid på autoriteterne. Skrot brok over manglende ressourcer (I får alligevel aldrig nok). Vent ikke på DLF, den er for stor til bevægelse. Lav jeres skemaer og det faglige indhold og metoderne, som I finder det visest.

Så får Danmark gode skoler.

I kan jo godt, skolelærere, hvis I tør bruge tiden på lystig og alvorsdyb beruset samtale, som er det modsatte af at spilde tiden på bøvset bajerbroksnak.

overlærer på 25. år

ved Silkeborg kommunale Skolevæsen