Debat

Leve fordommene

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærer Judith Vestergaard har i nummer 38 beskrevet 'den tidligere idyl på en hel bladside', hvilket får mig til at kommentere det ene element af idyllen, som hedder skoleledelse. Jeg tror ikke helt, at Judith Vestergaard har været helt vågen i timen (selv med 30 års erfaring ifølge indlægget), idet hun omtaler skolelederen som en typisk mand, som skal administrere regler og cirkulærer, og som oftest en matematiklærer, som er ambitiøs på egne vegne og ikke speciel hooked på indskolingspædagogik. Sådan kan hun blive ved med fordomme om skolelederen, og hun fortsætter med ikke at ønske sig selv i den rolle.

Selv efter læsningen af den nylig offentliggjorte undersøgelse/rapport 'Fremtidens skoleledere' skal jeg hilse og sige, at det faktisk stadig er et dejligt job at være skoleleder i dejlige omgivelser med dejlige børn, engagerede lærere og kritiske/konstruktive forældre. Idyllen fortsætter altsååbenbart lidt endnu, kan man nok forstå af dette glamourbillede fra en af dagens skoleledere, men Judith har dog glemt en meget vigtig ting i sin noget triste fremstilling, nemlig at skoleledere gennem mange år har ændret sig fra 'kontornussere' til pædagogiske ledere og personaleledere. Lederne sidder ikke altid begravet i Skoledata, som mange vil have det til at fremstå. At være leder har altid og vil altid være meget krævende (og lønnen symbolsk), men visionerne har vi stadig i samarbejdet med lærerne. Den personaleleder, som handler 'hen over hovedet' på medarbejderne, findes næppe mere i dagens skole. Uden medarbejdernes aktive medvirken går det naturligvis ikke, ikke mindst set i lyset af, at der ligger et utroligt potentiale i lærerkorpset, som skolen til stadighed skal drage nytte af. Nu afventer vi blandt andet skoleledernes tænketank, et forslag fra ovennævnte rapport, som inden for de næste 12 måneder skal komme med forslag om de visioner inden for ledelse, som vi hele tiden skal have for øje. Dejligt er det, at skoleledelse nu kan komme på den pædagogiske dagsorden, og måske på sigt kan skolelederne blive honoreret for det udførte arbejde.

skoleinspektør, Brande

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler