Debat

Fladpandet

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nu har vi af de nålestribede, pædagogisk kyndige fået at vide, hvordan fremtidens lærertype skal være skruet sammen. Ham/hende med det stålsatte blik - med vinderplaster. Den, der lever op til den herskende, pædagogiske klasses idealer og ønsker. Den, der kan aflæse, hvad der forventes, før det er sagt. Den, der kan tackle selv de mest ubegavede ideer, der måtte udtænkes af de pædagogiske yuppier. De glatte. De ukantede!

Til sammenligning skulle jeg vel betragte mig selv som et pædagogisk rekvisit at placere et sted mellem neandertal og cromagnon! Og færdedes jeg ikke dagligt i frisk, saltholdig Skagerak-luft, ville jeg øjeblikkelig få ordineret stesolid og lykkepiller eller søge pædagogisk asyl på Anholt!

Men det er bombesikkert, at nu skal vi på kursus: For at udvikle den nye lærertype Sorø anno 1996. På to gange to timer - om eftermiddagen efter en lang skoledag. Dræbende kedeligt og aldeles uvedkommende. Med instruktører, der aldrig har betrådt virkelighedens pædagogiske verden: Som kan være syvende time med 25 elever - emne: EU-parlamentets beføjelser!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Men nu er vi altså blevet udviklet. Kan spænde endnu videre. Eller for at oversætte til magtsproget: Nu kan vi løbe endnu hurtigere - løse endnu flere opgaver.

Og desværre er alt for mange kolleger alt for villige i rollen som pædagogisk påklædningsdukke. Og desværre er vor faglige organisation DLF alt for villig i rollen som påklæderske! Men det er årtiets største blålys, det med at 'kursusse' os til pædagogiske kvantespring. Vi er ikke maskiner, der arbejder med metal. Vi kan ikke øge 'effektiviteten' - 'produktiviteten'. Når det handler om levende væsener, findes der en helt anden fysisk og psykisk virkelighed, der ikke kan bortforklares af nok så skolede samfundsudviklere, og den er iblandt: At omgås 120 elever per uge. Som skal undervises - stimuleres - differentieres - evalueres - trøstes - opdrages og så videre. På cirka 45 kvadratmeter gulvareal i en nedslidt skole og med forældede undervisningsmaterialer! Og altid lurende i kulissen: Torskedumme og fladpandede politikere, der vogter på hvert trin - hver bevægelse!

Men de får mig aldrig til at efterplapre, at jorden er flad, når jeg ved, den er rund!

Også om de lader alverdens nyttige idioter optræde som heppekor!

Bagterpskolen, Hjørring