Fint med decentral løn

Malene Pasfall forstår ikke hvorfor lærerne ikke kan bruge den decentrale løn

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være så galt, hvis nogen fik mulighed for at få en pose penge for at udføre en eller anden bestemt opgave. Solidariteten på lærerværelset bør kunne holde til, at nogen vælger at lave noget ekstra, mens andre lader være. Vi er jo da voksne mennesker.

Siger Malene Pasfall, 26, og lærer på Vestre Skole i Svendborg. Med et barn på ni måneder og en mand, som også er relativt nyuddannet, vil ekstra penge være meget velkomne. Fedterøvstillæg, individuel løn eller tillæg, givet af skolelederen, går hun bestemt ikke ind for. Men hun mener godt, at det kan lade sig gøre at bruge den decentrale løn på folkeskolerne. Og hun synes, at man skal gøre det.

- Jeg er sikker på, at der er mange unge lærere, som er enige med mig. Vi unge tjener jo ikke specielt godt. Så for os ville det måske være interessant, hvis blot det blev ordnet fornuftigt.

- Man kunne bruge for eksempel en pædagogisk weekend tidligt pååret og aftale helt præcist, hvilke opgaver der skulle udløse et tillæg. Det kunne være at udarbejde en beskrivelse af læseindlæringen på skolen. Det er vigtigt, at det er aftalt på forhånd, og at lærerne er enige om det. Det skal ikke være en skoleleder, som går og deler penge ud, siger Malene Pasfall.

Den 26-årige folkeskolelærer beskæftiger sig normalt ikke med faglige spørgsmål. Men debatten for og imod decentral løn har fået hende til at tænke ekstra over mange ting. Blandt andet om der er forskel på, hvordan yngre og ældre lærere tænker.

- Der er sikkert mange af de ældre, som ikke føler, at de har brug for så mange penge. De tjener jo også mere. Men jeg kunne godt selv finde på at melde mig til et eller andet. Det skulle være noget spændende. Jeg gider ikke at lave et eller andet dødssygt bare for pengenes skyld. Men der kunne jo være noget, man kunne finde på at gøre: Skolepatrulje, skolekomedie eller alt muligt andet. Pengene ville så være et ekstra incitament.

Til gavn for hele skolen

- Misforstå mig ikke, jeg vil da ikke arbejde i tide og utide. Men jeg kan altså ikke se, hvorfor vi ikke skulle bruge den decentrale løn til at sætte lidt skub i tingene, hvis vi kan. For eksempel har det været svært at få mulighed for at gå på et heldagskursus, fordi der ikke er penge på vikarkontoen. Måske kunne man også bruge en del af pengene til vikarer, når folk skal på kursus. Eller på noget andet, som kan komme hele skolen til gode.

- Vi hører så meget om, hvor dårlig skolen er. Der er så meget kritik. Og der er da også noget, der kunne gøres bedre. Hvis vi skal gøre det bedre, er det jo også vigtigt, at vi kan komme på kurser og få nye og inspirerende ideer i stedet for hele tiden at høre, at der ikke er penge nok. Kun på den måde kan vi forbedre kvaliteten, siger hun.

- Hvis det så viser sig, at det virker dårligt eller ikke går, kan vi jo finde på noget andet. Men hvorfor skulle lærerne ikke kunne finde ud af det, når andre grupper kan. Det er da bedre at prøve end på forhånd at sige: Uha, det går ikke, så det må vi hellere lade være med.

- Men det skal selvfølgelig ikke være skolelederen, der sidder og deler pengene ud. Det duer heller ikke, hvis man skal til at finde ud af, hvem der er gode til det ene eller det andet. Hvordan og hvem skulle måle det? Er det bedst at sætte en musical op med børnene eller at lære lille Bo at læse? Det kan man ikke afgøre. Men pengene kunne være et skulderklap for en opgave, som man sikkert ville påtage sig alligevel, siger Malene Pasfall.

Et forsøg værd

Hun forestiller sig, at den dencentrale løn kunne give lidt mere fleksibilitet. Det er godt, at lærerne kan sige nej og ikke bruger al deres tid på skolen, men indimellem kunne man godt give penge i stedet for Ø-timer, mener hun.

- For eksempel er vi ved at sætte en musical op med eleverne. Det foregår i timerne. Men det er svært at skaffe Ø-timer til, at vi kan være på skolen den aften, hvor musicalen skal opføres for forældrene. Det er jo helt skørt. Vi har klaret det ved at aflyse et forældremøde og håber så på at kunne nå begge dele samme aften. Men det er ikke tilfredsstillende.

For Malene Pasfall er decentral løn et forsøg værd:

- Jeg ser den decentrale løn som en udfordring, som vi bør kunne få til at fungere. Det er jo ikke sådan, at nogen ligefrem går ned i løn, siger den unge lærer.

Powered by Labrador CMS