Debat

Mens vi venter

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mens vi venter på TIMSS, har Undervisningsministeriet løftet lidt op i teatertæppet (Nyhedsbrev 26. august 1996). Den internationale undersøgelse over danske elevers kendskab til matematik og de empiriske videnskaber vil blive offentliggjort først i november.

Foreløbig har vi fået at vide, at undersøgelsen omfatter 6., 7. og 8. klasser. Den deltagende 7.-klasseårgang er identisk med den årgang, der som 3.-klasseelever blev placeret på ulandsniveau i den internationale IEA-læseundersøgelse. De deltagende årgange repræsenterer forskellige faser af den samordnede indskoling fra senfirserne. Hvis resultaterne opgøres årgang for årgang, vil det være muligt at få et datagrundlag til vurdering af den samordnede indskolings betydning for den basale matematik-indlæring.

Hvis resultaterne bare klaskes sammen i et ahistorisk sammensurium, er der rig lejlighed til at indhylle senfirserne i tågesnak.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Netop fordi den internationale IEA-læseundersøgelse leverede data, der viste, at der i Danmark er særdeles store forskelle mellem de forskellige landsdele, vil det være rimeligt at få de statistiske fordelinger af elevpræstationerne opgjort på amtsbasis, således at der kan sammenlignes mellem IEA og TIMSS.

Mens vi venter på TIMSS, kan vi håbe på, at 30 års bestræbelser på at demokratisere viden om matematik og de empiriske videnskaber har båret frugt, men vi kan også frygte, at ungerne blev ofre, dengang man i 80'erne havde travlt med at skabe helhed ved hjælp af okkult sludder.

Birgitte Borgen Marcussen

Gentofte

Powered by Labrador CMS