Debat

Hold fingrene væk

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det var en fornuftig ting, der skete, da arbejdstidsaftalen i foråret blev 'vendt på hovedet'.

Nu skal alle arbejdsopgaver som udgangspunkt fastlægges i akkorder, så hele bureaukratiet omkring registreringen af arbejdstiden afskaffes.

Det kan herefter lade sig gøre at sikre lærernes rettigheder, samtidig med at friheden og pladsen til spontanitet genetableres.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Denne sikring og frihed via akkorder skal stå sin prøve i mere end dette ene skoleår.

Der er et stort behov for at få konkrete erfaringer med den nuværende aftales udmøntning i praksis. Kan den leve op til intentionerne om, at optællingstyranniet afskaffes, bureaukratiet formindskes, og diverse skemaer lægges på hylden?

Det må stå sin prøve i praksis!

Derudover iværksættes en række forsøg med arbejdstiden.

Skal vi ikke afvente resultaterne af disse forsøg?

Tænk, hvis de viste en helt ny, nem og enkel måde at registrere lærernes arbejde på! Ja, så skulle vi til at lave det hele om igen i 1999.

Tåler vi nye systemer hvert andet år?

Efter min opfattelse er der brug for ro på skolerne. Kommunernes Landsforening har rumsteret med uhyrligheder vedrørende lærernes F-faktor. Jeg tror nok, at de nærmest synes, at den er for stor. De agter at fremsætte krav om væsentlige forringelser ved de kommende forhandlinger. Det kan vi under ingen omstændigheder tåle!

Jeg kunne da godt finde nogle punkter i den kommende aftale, som ikke er i orden. Lad mig blot nævne prøveaftalen. Det kan da godt være, at vi skal ofre ressourcer på at få den forbedret, men det kunne vel godt vente et par år?

Jeg mener, at der er behov for en periode, hvor det ikke er nye arbejdstidsregler, der skal optage lærernes og ikke mindst ledernes tid. Planlæg skoleåret med akkorder og vend tilbage ved årets slutning med eventuelle justeringer af akkorderne for det næste skoleår. Det har vist sig på mange skoler at fungere, og lærerne på akkordfastsatte skoler oplever ifølge medlemsundersøgelsen ikke arbejdstidsaftalen som noget stort problem. Vi skal bruge energien og kræfterne på at gennemføre folkeskoleloven og ikke til bureaukratiske tidsoptællinger.

Jeg mener, at vi skal holde fingrene væk fra arbejdstidsaftalen i 1997.

Jeg har imidlertid en meget væsentlig forudsætning for at ville lægge arbejdstidsaftalen på is i to år. Det er naturligvis, at Kommunernes Landsforening også afstår fra at fremsætte krav til Overenskomst 97 vedrørende arbejdstidsaftalen. Begge parter skal være enige om en overvintringsstrategi, ellers er det ikke relevant.

Under den klare forudsætning er jeg klar til at vente.

Anders Balle

medlem af DLF's hovedstyrelse