Det centrale er lønnen

Deltagere i DLF's overenskomstmøder diskuterer for og imod decental løn, men engagementet svinger fra sted til sted

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Ringsted mødte der kun otte op, selv om skolen har 73 lærere.

Konstitueret formand for Thy-Mors Lærerkreds, Ole Skov, valgte at sætte fokus på løn og arbejdstid.

37 af Tingstrup Skoles 47 lærere var mødt op til debat. Hovedparten tilhørte den ældre del af lærergruppen.

Ja til decentral løn, nej til decentral løn. 20 minutter i spisefrikvarteret, to timer om eftermiddagen. Ja til at konflikte for F-tid, nej til at konflikte for F-tid.

OK 97, den lille pjece med DLF's foreløbige overenskomstkrav er sendt ud til alle medlemmer. Ud fra den skal skolerne holde medlemsmøder, og inden den 11. september skal kredsene sende deres krav ind til hovedstyrelsen. Meningen er at skabe dialog og vejre stemningen, så kongressen har et reelt beslutningsgrundlag i oktober.

Folkeskolen har været på medlemsmøder i Thisted, Ringsted og Klampenborg.

Kredsene griber møderne vidt forskelligt an, og diskussionen og engagementet svinger fra sted til sted.

Mødet blev alle tre steder holdt på lærerværelset, og mødelederne pointerede, at det her handler ikke om ressourcer til folkeskolen eller ændring af folkeskoleloven.

Spis brød til

På Taarbæk Skole i Klampenborg nord for København holdt man medlemsmøde i spisefrikvarteret. Alle 11 lærere var til stede, én af skolens pædagoger havde taget gårdvagten.

- Her i kredsen bliver møderne holdt i spisefrikvarteret for at sikre, at folk dukker op. Vi har før prøvet modellen med møder om eftermiddagen, og der kommer ikke et øje, fortæller Jørgen Reedtz, formand for Lyngby-Taarbæk Kommunelærerforening.

- Vi holder et opfølgende aften-møde for alle i september, hvor kredsstyrelsen så har opstillet krav ud fra møderne på skolerne. Hvor mange der kommer, ved vi ikke, siger Jørgen Reedtz.

- Vi gør det på denne måde, for vi skal have et ja til overenskomsten. Det er ikke rart for en formand, at få et nej.

Mens de forholdsvis unge lærere sætter tænderne i de medbragte madder, fortæller Jørgen Reedtz kort om overenskomst 97.

- Vil I have flere akkorder?

- Nej!

- Vil I have flere lærerdisponerede timer?

- Ja!

- Vil I konflikte for F-tiden?

- Nej, det kommer an på, hvad vi får, eksempelvis flere Ø-timer.

Jørgen Reedtz styrer mødet, og der er ikke den store debat. Mange punkter skal gennemgås på 20 minutter.

Hovedkonklusionen blev ja til decentral løn. Men organisationsaftalt. Mere i løn til ledere og nyuddannede, og reguleringsordningen er ikke længere hellig.

Otte trodsede heden

På Valdemarskolen i Ringsted havde man valgt eftermiddags-løsningen. Der var indkaldt til medlemsmøde fra 15.00 til 17.00. Skolen har 73 lærere, men kun otte var troppet op. Hedebølgen og andre møder fik skylden for den manglende deltagelse.

Tillidsrepræsentant Per Søndergaard Lind fortalte detaljeret om overenskomst 97. Hele proceduren med medlemsmøder, indsending af krav og alle hovedstyrelsens overenskomstforslag blev kommenteret.

Efter en times fyldig gennemgang blev benene strakt, og diskussionen mellem tillidsrepræsentant, suppleant, to unge og seks lidt ældre lærere kunne gå i gang.

Der var enighed om nej til decentral løn i alle former, med synspunkter som 'alle lærere er lige', og 'det er et princip'. Enigheden rakte også til ja til generelle lønstigninger for alle. Og uændret F-tid blev topprioriteret på niveau med lønnen. F-tid var man også villig til at strejke for.

Den forholdsvis dæmpede debat handlede også om beskyttelse mod usaglige fyringer, omsorgsdage, ændring af prøveaftalen og mere tid til tillidsrepræsentantens suppleant.

En enkelt kvindelig lærer mente, at debatten var for styret og ville gerne have andre punkter på dagsordenen. Hun ønskede en forenkling af lønsystemet uden tillæg på tillæg.

Heftig debat i Thisted

Eftermiddagen blev også brugt på Tingstrup Skole i Thisted. Med øl, vand, frugt og ostebord til alle.

Efter at folk havde taget for sig af retterne, gik konstitueret formand Ole Skov, Thy-Mors Lærerkreds, så småt i gang med at fortælle om DLF's foreløbige krav.

37 af skolens 47 lærere var mødt op, og hovedparten af lærerne var af ældreårgang.

Ole Skov havde valgt at sætte fokus på løn og arbejdstid, men nævnte også ansættelsesvilkår, pension og medarbejderindflydelse. Efteruddannelse blev fremhævet som et nyt krav fra DLF på grund af medlemsundersøgelsen, i den har lærerne nemlig sagt, at de savner efteruddannelse.

Efter gennemgangen var der en halv times gruppediskussion omkring bordene, hvor medlemmerne kommenterede og prioriterede overenskomstkravene. Debatten var livlig og meningerne mange.

- Vi må reagere voldsommere.

- Efteruddannelse er vigtigere end både løn og arbejdstid.

- Bare slet den barsel. Prøv og se på lærerstandens alder.

Hver gruppe lavede en planche med deres prioriteter, og debatten foregik derefter i forum. Næsten alle var enige om, at arbejdstidsaftalen ikke skulle røres, mest fordi de var bange for, hvad konsekvensen ville blive. Da talen faldt på decentral løn, kom der for alvor gang i snakken.

- Bare det ikke er fedterøvstillæg, er decentral løn i orden. Det er fuldstændigt fjollet, at vi står i døren, mens andre løber med pengene. Det er da bedre at bruge dem til noget fornuftigt.

- Vi har en skole, der fungerer, fordi vi er solidariske. Begynder vi på noget med albuer, fjerner vi os fra enheden. Det ryger på gulvet med decentral løn.

- Det er vigtigt, at pengene bliver givet til grupper, ikke enkeltpersoner.

Diskussionen var voldsom, og den endte med håndsoprækning. 9 for og 17 imod decentral løn.

En enkelt gruppe havde prioriteret efteruddannelse højest, og nogle af deltagerne var villige til at bruge overenskomst-kroner på det, andre mente, kommunen måtte betale for veluddannede lærere.

Alle var enige om, at det er svært at gennemføre den nye folkeskolelov uden efteruddannelse.

Mødet varede godt to timer.