Fra fællesskab til forskellighed

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Hurtigt men sikkert er folkeskolen ved at udvikle sig fra fællesskab til forskellighed. Fra enhed til konkurrence. Naboskoler i den samme by er at opfatte som konkurrerende virksomheder, der udbyder forskellige produkter, snarere end som samfundsinstitutioner, der udklækker demokratiske borgere.'

Sådan skrev dagbladet Politiken på lederplads den dag undervisningsministerens årlige møde i Sorø begyndte.

'Kodeordet er afel, det er hverken hebraisk eller malabraisk, det kommer lige ud af det danske Undervisningsministerium, og dér må de vel kende til godt dansk: ansvar for egen læring betyder det - afel altså', hedder det i lederen.

'Afel er det ultimative udtryk for denne moderigtige tendens: Hver enkelt elev går alene i skole med sig selv. I konkurrence med de andre. . . Der er stadig mindre fælles viden og stadig mere individuel 'information'. Skolen, folkeskolen har en enestående chance for at være det sted, hvor der udvikles fælles sprog, fælles referencer i videnskaber og kunst, fælles forestillinger om værdier for kvalificeret uenighed og - nå ja -ædel kappestrid. Men desværre går tendensen i modsat retning: progressive pædagoger og fornuftige forskere, som uden tvivl i egen selvopfattelse er socialt bevidste og måske endda godt gammeldags venstreorienterede, lader sig i disse år løbe over ende af en ny liberalisme...'

'Lille Peter må finde ud af, hvad lille Peter nu har behov for, og så skal lærer Petersen coache ham.'

'Man kan håbe, at eliten i Undervisningsministeriet ad åre kommer på bedre tanker. Og temaet for næste års Sorø-møde kunne passende være: 'Det fælles'.'

Powered by Labrador CMS