Debat

De kære dagpenge

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvert år forlader et par tusinde studerende de danske seminarier, som nyuddannede folkeskolelærere, for året efter at stå med problemer i vinterferien samt de fire uger, hvor skolerne holder kollektiv ferie. Da jeg sidste sommerferie skulle have et par ugers dagpenge, skulle jeg henvende mig til DLF/A og gik naturligvis også på arbejdsformidlingen. Selvom jeg havde underrettet DLF/A om, at det var kortvarigt, da jeg havde arbejde efter ferien, fik jeg tilsendt et hav af brochurer om blandt andet: Arbejdsløshedsforsikring, noget om lediges rettigheder og meget andet om at stå til rådighed (det samme blev i øvrigt tilsendt dette år). Alt dette sendt i den bedste mening. Men det eneste det drejede sig om for mig (og størstedelen af min årgang) var at få hjælp til at klare de 14 dage. Er det ikke muligt at gøre dette mere enkelt?

Jeg er helt klar over, at arbejdsløshedssituationen var en helt anden for blot fåår siden. Jeg finder imidlertid, det er spild af mange ressourcer, at så mange, der i princippet er i arbejde, skal igennem hele møllen (personale på Kompagnistræde, porto og så videre) i denne periode, nu hvor vi er på vej mod nyere tider. Netop fordi det er et årligt tilbagevendende problem, skulle det være muligt at lette denne arbejdsgang. For eksempel kunne DLF/A umiddelbart efter et nyt skoleårs start udsende en blanket til kommunerne, hvorpå kommunerne eller DLF's afdelinger for den sags skyld, så kunne melde tilbage, hvem der det pågældende år er blevet ansat i kommunen. I håb om at have startet en debat om dette.

Lars Kristensen

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Silkeborg

Svar:

DLF/A's mål er at udsende en korrekt og så fyldig orientering til det enkelte medlem som muligt. Samtidig er det DLF/A's mål at rette denne orientering til, så den dækker det enkelte medlems behov så præcist som overhovedet muligt.

DLF/A er derfor enig med dig i din målsætning.

Imidlertid er det ikke så enkelt i praksis blot at udsende et mindre omfattende materiale. Selv om mange dimittender kommer i arbejde umiddelbart efter sommerferien, får en stor del af dem brug for DLF/A senere. Dette er de ikke nødvendigvis klar over på det tidspunkt, hvor DLF/A udsender sin orientering. Det er svært at spå om fremtiden . . .

Med hensyn til at indhente oplysninger fra Danmarks Lærerforenings afdelinger, kan jeg oplyse, at DLF/A de sidste to somre har fået oplyst den enkelte kommunes placering af hovedferien. Det har været en stor hjælp for DLF/A i administrationen og dermed til gavn for det enkelte medlem.

Summa summarum. Vi er enige i din målsætning. Lad os se, om vi kan gøre det administrativt enklere.

Holden Schmidt

forretningsfører, DLF/A