Debat

Stædige fisk

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære Anders Bondo, Astrid Schjødt Pedersen, Ernst Øxner, Lotte Lange, Karsten Holst og Vivi Hansen!

Der var engang en spanier, der red rundt og kæmpede mod vindmøller med sin skarpe lanse . . .

En amerikansk samfundsforsker ved navn John Nesbitt har skrevet to bøger om globale udviklingstendenser. (Trends and Megatrends I og II).

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

I den sidste af disse bøger lister han de store, internationale trends op på en række forskellige områder. En af dem handler om en global udvikling hen imod en decentral og individuel lønudvikling.

Derfor kunne en relevant overvejelse for jer, måske, være at se på de realistiske muligheder for, at de 6-8.000 overenskomstansatte læreres strejke mod den forhadte decentrale løn kunne ændre en global udvikling.

Vi er nogle, der har gjort os disse overvejelser og indset, at en total sejr for øjeblikket er umulig. Dertil er strømmen for stærk, og vi alt for få. Det er på tide at turde se virkeligheden i øjnene og tilpasse mål og midler efter terrænet i stedet for at holde krampagtigt fast i det forældede landkort. Med andre ord: Lad os i stedet for finde ud af, hvad vi kan samles om. Måske noget med kollektivt og fremadrettet, efter objektive kriterier. Hvor går jeres grænser i den retning?

Det er selvfølgelig godt, I siger, at I vil holde foreningen fast på den formulerede politik. Men hvad nu, hvis en sådan fastholden af den formulerede politik i virkeligheden modarbejder foreningens formål? Hvad nu, hvis formuleringen: 'at arbejde for at afvikle den decentrale løn' reelt betyder, at vore forhandlere må gå fra forhandlingsbordet allerede før, velkomstdrikken er slugt? Er det at varetage medlemmernes økonomiske interesser på bedst mulig måde? Var det ikke bedre at blive ved bordet og døje lidt med forretten, spise hovedretten og måske nyde desserten?

'Kun døde fisk flyder med strømmen!'

Ja, men når nu strømmen har haft styrke til at ændre flodens løb og indhold, er det da kun blinde og stædige fisk, der fortsætter ufortrødent i stedet for at finde andre fødesteder og fødeemner og måske også nye tumle- og ynglepladser!

Jeg ville i hvert tilfælde meget nødigt, at Danmarks Lærerforening skulle blive 'Ridderen af den bedrøvelige Skikkelse' . . .

Jørgen Lykkeskjold

kredsformand, Kreds 141, Kjellerup