Debat

Hvad mere kan man ønske sig

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Man er bare fuldstændig leveret, når Lars - en af 2. klasses dårligste læsere - under den halvårlige gruppelæseprøve i maj måned højt bedyrer, at han skam skal være forfatter, hvorefter han hiver en - for ham - ufattelig lang og selvskrevet historie op af lommen!

Hvad mere kan man egentlig ønske sig?

I situationen ved jeg, at det har været af stor betydning for Lars at få en sejr ved læseprøven - en sejr, som han kun kunne få, fordi vi tager læseprøver på en anden måde, end andre gør.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Man burde jo nok indvi Dansk Psykologisk Forlag i vores prøvetagningsfacon.

Når man reflekterer over Lars' glæde over egen formåen, så er det faktisk endnu bedre at kunne konstatere, at skolens elever faktisk har et meget højt læseniveau - hvad mere kan man egentlig ønske sig? - og det på trods af, at vi ligger i et endog meget 'magert' bogligt område!

Vores elevers dårlige læseresultater for otte-ni år siden fik virkelig sat os i gang! Dørene blev åbnet, og metodefriheden blev lagt på hylden til fordel for en fælles holdning. Resultatet blev udformningen af en målsætning og en dynamisk 'politik' for læseområdet.

Det har været guld værd, at lærerne ved Skuldelev Skole har formået at arbejde utroligt godt sammen om læseindlæringen. Altid har der været en livlig debat på lærerværelset og ved konferencerne i specialcentret, og der finder til stadighed en udveksling af erfaringer sted til gensidig hjælp lærerne imellem.

Hvad mere kan man egentlig ønske sig?

Jeg tror nok, at det har hjulpet, at vi intenst har diskuteret og afprøvet hjørner af Faseinddelingsmetoden, som blev opfundet på skolen - en ny læseindlæringsmetode, som pudsigt nok ligger stort set lige imellem de to teorier, som de lærde læseforskere strides om ifølge en artikel i Politiken den 28. maj. I den artikel taler begge sider om at finde en midtvejsløsning, som begge retninger kan gå ind for, hvis de kan finde en sådan midtvejsløsning!

Nu ved jeg faktisk, hvad man mere kan ønske sig!

Tænk, hvis de lærde kunne genopdage den danske folkeskole!

Tænk, hvis de kunne fååbnet deres øjne for dét, der foregår rundt omrkring på landets folkeskoler.

Jeg tror, at der findes mange skoler, der - ligesom Skuldelev Skole - kan bidrage med metodestof til eftertanke!

Ole Peltola

konstitueret skoleinspektør

Skuldelev Skole, Skibby