En brik - flere brikker

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærernes kollektive årstidsrytme er nu nået til overgangstiden med hedeture, hjertebanken og anden dårligdom. Vi skal afslutte et - og som regel flere - forløb og samtidig sørge for at få møvet os ind på de områder, der skal gælde til næste år - og ud over det vi selv får raget til os, skal vi forholde os rimeligt forberedende til det, vi bliver sat til.

Fagfordelingen er færdig. Det vil sige tallene passer. Om der er logik og indre sammenhæng i hvem, der står for hvad - er en helt anden sag. Men der står et lærernavn ud for hver klasse hver lektion og ud for hver Ø-tids-opgave.

Lærerne har selv været med til at fordele ressourcer til efteruddannelse. Og hvad der ligger ud over de sparsomme tildelinger klarer hver m/k selv inden for Ø-tiden, i hvert fald på papiret. Man skal også sørge for, at der på papiret - det vil sige på computeren - står, hvem der holder møder hvornår hele næste år, for er der noget arbejdstidscomputeren ikke kan lide - så er det tomme pladser, og ikke-disponeret tid. Ren kaosangst. Så vi skriver noget. Vi kan jo altid skrive det om igen, når vi ved, hvad vi skal.

I øjeblikket brænder vi også en del af de kommunale kursuspenge af på netop det forberedende til næste år, indskolingskurser for eksempel.

Men nu er det jo denne her årstid, hvor alle i forvejen er flere steder påén gang, og selvfølgelig kan man ikke både klare at tage sig af 9.-10. klasse, der skal til prøve lige om lidt - og samtidig fordybe sig i planlægningen af næste år med nye kolleger. Så man laver lidt af hvert. Frem og tilbage mellem kursus og skole. Resultatet bliver derefter. Og det er jo den enkeltes eget ansvar. Det er ærgerligt, for de her kurser er skam relevante og skal bruges her og nu og lige straks. Der har været så mange andre kurser, af den stadigvæk alt for begrænsede pulje, som gik til nogen, der så ikke fik fagene eller omvendt. Man spejder efter sammenhæng. Men tallene passer sikkert.

Børnene er i vejen. Vikarpuljen er vist brugt op, og så skal jeg lige have ringet til censor og sendt mine egne prøvespørgsmål. Computeren, der tæller arbejdstid, er fyldt op på nuværende tidspunkt, og den kan kun registrere en opgave ad gangen. Så den bliver ikke så forvirret som jeg. Nogle steder er der også lærere, der skal nå at afspadsere, men altså også lige klare møderne og så videre.

Hvis Einstein havde haft sin gang på et lærerværelse på denne tid af året - så havde han fundet den femte dimension.

Og så er det, jeg prøver at sammenholde hverdagen med de gode argumenter, jeg i sin tid fik for arbejdstidsaftalen. Det eneste argument, der ville være hæderligt, hvis det var rigtigt, har for mig været synlighed. Derfor spørger jeg: Netop nu - når vi hopper rundt og står på mindst to sider af en dør på samme tid - er vi så blevet mere synlige?

Pia Møller er lærer i Hvidovre

Powered by Labrador CMS