Praktiske lærere

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er fint med den nye projektopgave, men hvordan giver vi eleverne de nødvendige redskaber til arbejdet? Og hvad skal vi gøre for at stoppe elevflugten, nu hvor over 25 procent af eleverne er fremmedsprogede?

Det spurgte lærerne på Vestervangskolen i Glostrup sig selv om i efteråret 1994. Svaret blev et kursus arrangeret af Sløjdlærerskolen, fordi man frygtede, at Lærerhøjskolens kursustilbud ikke var bredt nok.

De knap 50 lærere på Vestervangskolen havde i foråret 1995 et tre timer langt møde, hvor alle ideerne kom på bordet. Sløjdlærerskolen lavede så et program på basis af lærernes ønsker.

Lærer Gunhild Justesen mener, at den grundige planlægning er hovedårsagen til, at kurset er blevet en succes. Alt blev lagt til rette i god tid, og der har været ekstra opbakning blandt lærerne, fordi initiativet er kommet nedefra. Samtidig har både skolebestyrelse og skoleinspektøren været gode til at støtte.

28 lærere har deltaget i kurset, og det har kostet stort set hele efteruddannelsesbudgettet.

Satsningen får også konsekvenser for skolen de kommende år. Der er afsat fire ugentlige undervisningstimer til praktisk-musiske ressourcepersoner, og de praktiske valgfag er lavet helt om i 7.-9. klasse. Fra næste skoleår skal samtlige elever på en årgang igennem tre kursusforløb. I 7. klasse er der billedkunst, håndarbejde og sløjd på programmet, og i 8. og 9. klasse fag som foto, edb og layout.