Sådan ser uddannelsen ud

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis det står til Praktiklærerforeningen, skal en uddannelse for praktiklærere bygges op om otte moduler, som her beskrives i kort form:

1. Praktikdidaktik - om praktikkens opbygning og funktion, forholdet mellem teori og praksis, didaktiske modeller og vejledningsbegreber.

2. Social- og udviklingspsykologi - om forholdet mellem læring, undervisning, opdragelse og socialisering.

3. Supervision - om hovedformer for vejledning, for eksempel konsultation, supervision og rådgivning.

4. Voksenpædagogik - et grundlag for praktiklærerens rådgivning, vejledning og undervisning af studerende.

5. Skolen i samfundet - om skolen som institution, organisation, kultur og som rum for pædagogisk virksomhed.

6. Læreren i samfundet - begreber, teorier og modeller, som kan danne grundlag for at forstå lærerarbejdets særlige karakter af kompeteceskabende virksomhed.

7. Praktiklærermetodik - om etiske spørgsmål og problemstillinger knyttet til praktiklærerens arbejde.

8. Praktik - analyseopgaver i tilknytning til forskellige former for formidlende undervisning, øvelser i planlægning og udførelse af praktisk vejledning samt supervision af deltagerne.

Forslaget har endnu ikke været til politisk behandling i Danmarks Lærerforening.